Springen naar inhoud

PartiŽle druk vraag

• Log in om te kunnen reageren

Cunani

Cunani

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2012 - 09:06

Heren/dames,

Ik heb een vraagstuk waar ik niet uitkom, mogelijk kunnen jullie mij hier bij helpen?

In een ruimte is het 22 oC met oorspronkelijk een relatieve vochtigheid van 60%. Buiten is het 10 oC, het regent, de relatieve vochtigheid is 100%.

Bereken de partieeldruk binnen en buiten

Partieeldrukken hebben de neiging naar elkaar toe te kruipen. Vergelijk het mengen van gassen met verschillenden concentraties. De buitenomgeving is oneindig groot tov de binnenomgeving. Er is ventilatie, het raam staat open, de ruimte wordt middels verwarming op 22 gehouden.

Wat wordt na verloop van tijd de partieeldruk binnen en wat wordt de relatieve vochtigheid?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 januari 2012 - 10:24

Hoe zou je hieraan beginnen?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Cunani

Cunani

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2012 - 13:54

Heren/dames,

Ik heb een vraagstuk waar ik niet uitkom, mogelijk kunnen jullie mij hier bij helpen?

In een ruimte is het 22 oC met oorspronkelijk een relatieve vochtigheid van 60%. Buiten is het 10 oC, het regent, de relatieve vochtigheid is 100%.

Bereken de partieeldruk binnen en buiten

Partieeldrukken hebben de neiging naar elkaar toe te kruipen. Vergelijk het mengen van gassen met verschillenden concentraties. De buitenomgeving is oneindig groot tov de binnenomgeving. Er is ventilatie, het raam staat open, de ruimte wordt middels verwarming op 22 gehouden.

Wat wordt na verloop van tijd de partieeldruk binnen en wat wordt de relatieve vochtigheid?

Voor het eerste gedeelte van het vraagstuk, het berekenen van de partieeldruk binnen en buiten.

Had ik het volgende in mijn hoofd ( maar weet dus niet of dit te kort door de bocht is).

binnen:
Pw=Rv.Pv(22)
De Pv van 22 is niet aanwezig in de tabel dus neem ik het verschil van Pv(25)-Pv(20) deze gedeelt door het verschil van 5 graden, maal 2 en plus de Pv van 20C. Dat maakt een Pv(22) van 0,02669.
Pw=Rv.Pv(22)=0,6.0,2669=0,016012 bar.

buiten:
Pw=Rv.Pv(10)=1.0,01227=0,01227 bar

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 januari 2012 - 16:20

binnen:
.....
Pw=Rv.Pv(22)=0,6.0,02669=0,016012 bar.

Correct.

buiten:
Pw=Rv.Pv(10)=1.0,01227=0,01227 bar

Correct.
Hydrogen economy is a Hype.

Cunani

Cunani

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2012 - 16:50

Fred, dankjewel

Is het zo bij bovenstaande, dat zowel buiten als binnen dezelfde partieeldruk en relatieve vochtigheid aannemen, namelijk die van de buiten omgeving, aangezien deze oneindig groot is?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 januari 2012 - 17:15

Wel zelfde partieeldruk, maar niet zelfde relatieve vochtigheid.

Cunani

Cunani

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2012 - 17:24

Hoe toon ik dit aan in een berekening?

De relatieve vochtigheid wordt geen 100% omdat het binnen niet zal gaan regenen? Kan ik dit ook berekenen?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 januari 2012 - 17:54

Als je de partieeldruk en de temperatuur weet kun je de RV berekenen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures