Springen naar inhoud

Wrijvingskrachten / weerstand op auto


  • Log in om te kunnen reageren

#1

maxzim

    maxzim


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2012 - 13:25

Hallo,

Ik ben in het kader van mijn profielwerkstuk op zoek naar de verschillende wrijvingskrachten die op een auto werken en hoe ik deze kan verminderen. Op dit moment heb ik de rolweerstand en de luchtweerstand met de bijbehorende formules. Hebben jullie misschien dingen waar ik op moet letten of rekening mee moet houden?

Met vriendelijke groet,

Maxim Waterval

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Axioma91

    Axioma91


  • >250 berichten
  • 264 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2012 - 20:39

Kun je misschien posten wat je al hebt en de vraag iets concreter stellen?

#3

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 januari 2012 - 22:29

Daarmee heb je inderdaad de grootste invloeden in rekening gebracht. De moeilijkheid situeert zich echter in het feit dat die luchtweerstand afhangt van je geometrie (aerodynamica), en die rolweerstand hangt dan ook weer af van het type rubber, de ondergrond, maar ook bijvoorbeeld van de druk in je banden.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#4

Stephaan

    Stephaan


  • >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2012 - 18:53

Wil je ook de wrijving meerekenen en verminderen van de auto tegen regen, sneeuw, hagel, mist, zand in een zandstorm? Door de vorm en de aard van het oppervlak zal daar wel iets aan te doen zijn.

Als je door lang gras rijdt, tussen struiken of onder laaghangende takken van bomen ontstaat er natuurlijk ook wrijving maar dat behandelen zal wel erg ingewikkeld worden. Alhoewel het zeker voorkomt dat een auto door lang gras, of bvb door heideplanten ook wrijving ondervindt onderaan, om nog niet te spreken over de wrijving als je op een modderige weg rijdt en praktisch tot je "buik" op de modder zakt.

#5

erik-dr

    erik-dr


  • >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2012 - 21:57

Ik weet niet hoever je wilt gaan maar je kan natuurlijk ook eens ín de auto kijken. en dan doel ik op lagers, tandwielen, dynamo enz.
Morgen is het ook vandaag...

#6

*_gast_Antares_*

  • Gast

Geplaatst op 28 januari 2012 - 19:22

check den boek 'vehicle propulsion systems' hoofdstuk 2
daar staat de formule van tractie van de wagen met alle verschillende soorten verliescomponenten.
(het is idd rolweerstand, aerodynamisch maar ook door de helling van het wegdek!

#7

SuperStalker

    SuperStalker


  • >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2012 - 13:31

Staan de ramen open? Zo ja, wat is hiervan het gevolg van de aerodynamiciteit van de auto?
Bij extreme racesporten wordt de factor van oppervlaktewrijving meegenomen, dus de ruwheid van het oppervlak, ten koste van de wind.

Is de auto binnenin wrijvingloos opgegeven? De mechanica, van de motor tot de wielen zal namelijk veel wrijving opleveren.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures