Wrijvingskrachten / weerstand op auto

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Wrijvingskrachten / weerstand op auto

Hallo,

Ik ben in het kader van mijn profielwerkstuk op zoek naar de verschillende wrijvingskrachten die op een auto werken en hoe ik deze kan verminderen. Op dit moment heb ik de rolweerstand en de luchtweerstand met de bijbehorende formules. Hebben jullie misschien dingen waar ik op moet letten of rekening mee moet houden?

Met vriendelijke groet,

Maxim Waterval

Berichten: 264

Re: Wrijvingskrachten / weerstand op auto

Kun je misschien posten wat je al hebt en de vraag iets concreter stellen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Wrijvingskrachten / weerstand op auto

Daarmee heb je inderdaad de grootste invloeden in rekening gebracht. De moeilijkheid situeert zich echter in het feit dat die luchtweerstand afhangt van je geometrie (aerodynamica), en die rolweerstand hangt dan ook weer af van het type rubber, de ondergrond, maar ook bijvoorbeeld van de druk in je banden.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 866

Re: Wrijvingskrachten / weerstand op auto

Wil je ook de wrijving meerekenen en verminderen van de auto tegen regen, sneeuw, hagel, mist, zand in een zandstorm? Door de vorm en de aard van het oppervlak zal daar wel iets aan te doen zijn.

Als je door lang gras rijdt, tussen struiken of onder laaghangende takken van bomen ontstaat er natuurlijk ook wrijving maar dat behandelen zal wel erg ingewikkeld worden. Alhoewel het zeker voorkomt dat een auto door lang gras, of bvb door heideplanten ook wrijving ondervindt onderaan, om nog niet te spreken over de wrijving als je op een modderige weg rijdt en praktisch tot je "buik" op de modder zakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Wrijvingskrachten / weerstand op auto

Ik weet niet hoever je wilt gaan maar je kan natuurlijk ook eens ín de auto kijken. en dan doel ik op lagers, tandwielen, dynamo enz.
Morgen is het ook vandaag...

Re: Wrijvingskrachten / weerstand op auto

check den boek 'vehicle propulsion systems' hoofdstuk 2

daar staat de formule van tractie van de wagen met alle verschillende soorten verliescomponenten.

(het is idd rolweerstand, aerodynamisch maar ook door de helling van het wegdek!

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Wrijvingskrachten / weerstand op auto

Staan de ramen open? Zo ja, wat is hiervan het gevolg van de aerodynamiciteit van de auto?

Bij extreme racesporten wordt de factor van oppervlaktewrijving meegenomen, dus de ruwheid van het oppervlak, ten koste van de wind.

Is de auto binnenin wrijvingloos opgegeven? De mechanica, van de motor tot de wielen zal namelijk veel wrijving opleveren.

Reageer