Samenstelling van munt door middel van papierchromatografie, po scheikunde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Samenstelling van munt door middel van papierchromatografie, po scheikunde

Hoi,

Voor scheikunde hebben we een vraag gekregen. Hier moeten we een praktische opdracht over maken.

Mij opdracht was:

Bepaal d.m.v papierchromatorafie uit welke metalen (geschikte) munt is samengesteld.

Ik heb een werkplan gemaakt, maar over een aantal dingen twijfel ik nog, of weet ik helemaal niet.

Ik zal hieronder mijn werkplan neerzetten en dikgedrukt maken wat ik niet snap.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!!

Werkwijze

- Vermaal de (geschikte) munt.

- Los de vermaalde munt op, dit kan in een salpeterzuur-oplossing.

- Deze oplossing breng je aan op het chromatografie-papier.

- Zet dit papiertje met de aangebrachte oplossing in een bekerglas met vloeistof.Ik heb geen idee welke vloeistof dit zou moeten zijn. op google kan ik niets vinden. Of is dit gewoon water?

- Pak meerdere bekerglaasjes.

- Doe in deze bekerglaasjes oplossing die koper, nikkel, zink, aluminium, lood, brons bevatten. Of vermaal deze metalen en maak er een oplossing van. hoe kan ik dit het beste aanpakken? en waar kan ik het in oplossen of uit welke oplossing reageren alleen metalen met het papier en niet andere stoffen uit oplossing?

- Deze oplossingen breng je ook aan op het papier.

- De papiertjes met hun aangebrachte oplossingen zet je in een bekerglas met vloeistof.

- Vergelijk het papier van bekerglas 1, waar de oplossing van de gemalen munt in zit, met de papiertjes van de andere bekerglaasjes.

- Als het te onduidelijk is kun je de papiertjes besproeien met een kleurstof of onder UV-licht bekijken.

Hopelijk snappen jullie mijn vragen

dankje alvast

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Samenstelling van munt door middel van papierchromatografie, po scheikunde

- Zet dit papiertje met de aangebrachte oplossing in een bekerglas met vloeistof.Ik heb geen idee welke vloeistof dit zou moeten zijn. op google kan ik niets vinden. Of is dit gewoon water?
Een oplosmiddel waarin je metaalionen kunnen oplossen, maar niet alleen water. Misschien kan je dat bes navragen aan de docent, want zo'n dingen kiezen is trial en error. In extremis kan water misschien wel gaan, maar ik twijfel. Hier wordt een iets of wat gelijkaardige proef gedaan:
- Doe in deze bekerglaasjes oplossing die koper, nikkel, zink, aluminium, lood, brons bevatten. Of vermaal deze metalen en maak er een oplossing van. hoe kan ik dit het beste aanpakken? en waar kan ik het in oplossen of uit welke oplossing reageren alleen metalen met het papier en niet andere stoffen uit oplossing?
Oplossen op exact dezelfde wijze als de munt: salpeterzuur dus. Ook verdunningen gelijkaardig doen
This is weird as hell. I approve.

Reageer