Naamgeving structuurformule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Naamgeving structuurformule

Heb een kleine discussie over de naamgeving van onderstaand molecuul:
Schermafdruk_31.jpg
Schermafdruk_31.jpg (3.78 KiB) 727 keer bekeken
Wat ik er zelf uit zou halen:

- zuurgroep (rechts)

- ethaangroep (links), met twee methylgroepen

Is het dan correct om te zeggen dat dit 1,2-methylethaanzuur is? (Het lijkt te simpel...dus er klopt iets niet... :) )

Met die C-O-C zit ik eerder aan een ester te denken, maar dan kom ik er niet helemaal uit denk ik.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Naamgeving structuurformule

het is een ester
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Naamgeving structuurformule

het is een ester
Ok, top, dan ga ik weer ever verder werken;

achtervoegsel ester is -oaat, dus dan zou het meer richting dit moeten gaan:

1,2-dimethylethanoaat

Is dat correct(er)?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Naamgeving structuurformule

Hmmm, moet natuurlijk nog wel iets van methan tussen bedenk ik mij net...
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Naamgeving structuurformule

het is steeds (alkyl)(zuurrest-"zuur")oaat
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Naamgeving structuurformule

het is steeds (alkyl)(zuurrest-"zuur")oaat


Hmm, dat volg ik niet helemaal (wat betreft de alkyl en zuurrest ervoor). :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Naamgeving structuurformule

je kan een ester zien als een carbonzuur, waarbij de OH een O-Alkyl geworden is.

Dus in dit geval hebben we mierenzuur/methaanzuur: dus hebben we al "methanoaat". Wat is dan nog de alkylgroep?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Naamgeving structuurformule

1,2-dimethylethaan is de voorgroep bedoel je dan denk ik?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Naamgeving structuurformule

(1-methylpropyl) of ook wel sec-butyl.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Naamgeving structuurformule

(1-methylpropyl) of ook wel sec-butyl.
Whut...nu begrijp ik er helemaal niets meer van! :)

Ok, helemaal overnieuw!

Normaal zoek je de langste koolstofketen op...dat zijn er vier, dus dan zou ik richting de butaan gaan. Maar als je dan nog een ester er achter plakt gaat dat niet. Zou je misschien stapje voor stapje willen uitleggen hoe je aan je eindantwoord bent gekomen, ik zit nu waarschijnlijk in een tunneltje te kijken! :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Naamgeving structuurformule

Bij een ester moet je het zuur waar je vandaan komt identificeren: dit is methaanzuur, waaruit we het laatste stuk van de naam vinden: methanoaat.

Daarvoor plakken we de naam van het alkylfragment: de langste keten hiervan is een propylfragment. Op dit propylfragment zit nog een methyl. De nummering van alkylfragmenten start op plaats waar ze aan iets anders zijn vastgehecht. Zo komen we aan (1-methylpropyl) als naam van het alkylfragment. Combinatie met het achtervoegsel levert:

(1-methylpropyl)methanoaat (de haakje omwille van duidelijkheid: de methyl staat op de propyl).

Zo'n (1-methylpropyl) wordt ook wel eens sec-butyl genoemd, da's nu eenmaal een naam.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Naamgeving structuurformule

Typhoner schreef:Bij een ester moet je het zuur waar je vandaan komt identificeren: dit is methaanzuur, waaruit we het laatste stuk van de naam vinden: methanoaat.

Daarvoor plakken we de naam van het alkylfragment: de langste keten hiervan is een propylfragment. Op dit propylfragment zit nog een methyl. De nummering van alkylfragmenten start op plaats waar ze aan iets anders zijn vastgehecht. Zo komen we aan (1-methylpropyl) als naam van het alkylfragment. Combinatie met het achtervoegsel levert:

(1-methylpropyl)methanoaat (de haakje omwille van duidelijkheid: de methyl staat op de propyl).

Zo'n (1-methylpropyl) wordt ook wel eens sec-butyl genoemd, da's nu eenmaal een naam.
Ok, dus je moet die drie C-atomen als een soort voorvoegsel van het ester zien? In dat geval begint het te dagen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Naamgeving structuurformule

Ok, dus je moet die drie vier C-atomen als een soort voorvoegsel van het ester zien?


:)
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Naamgeving structuurformule

:)


Haha, ja sorry, dat bedoelde ik...het is al laat... :) Hartstikke bedankt voor je hulp Typhoner!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 1.816

Re: Naamgeving structuurformule

Een Methylgroep aan het einde van een alkaan keten is geen groep, maar een ketenverlenging, dus butyl hier. En geen 1,2 -dimethylethaan of 1-methylpropaan enz.

Zou zeggen 2-butylmethanoaat.

Zo beter?
LiA

Reageer