Springen naar inhoud

Belangrijk practicum biologie


  • Log in om te kunnen reageren

#1

idairis

    idairis


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2012 - 13:52

Practicum 11A Meten aan een piramide van energie

Hallo allemaal,

Wij (Ida en Iris) moeten een verslag maken van het onderstaande practicum. Dit cijfer is voor ons heel belangrijk, en onze lerares is nog al streng en precies. Wij willen een goed verslag maken, maar snappen dit practicum niet zo goed. Punt 9 ( een berekening) snappen we bijvoorbeeld niet. Ook de reflectievragen vinden we moeilijk, we hebben bij sommige vragen wel een vermoeden, maar weten dit dus niet zeker. In boeken of internet kunnen we niks bruikbaars vinden. Wij hopen dat een professor, of iemand anders die zeker van zijn zaak is met biologie ons zou willen helpen door uit te leggen wat we moeten doen bij punt 9 en de reflectievragen. Ook weten we de onderzoeksvraag en hypothese niet zeker.

Daarbij hebben jullie gegevens nodig, dit zijn de gegevens:
- Massa bakje = 5,13 gram
- Massa bakje + cornflakes = 15,13 gram
- Massa bakje + cornflakes + 50 meelwormen = 20,43 gram
- Alleen de meelwormen massa is dus 20,43 - 15,13 gram

Onderzoeksvraag: Hoeveel biomassa wordt er over gezet van het 1e trofische niveau(Producenten) naar het 2e trofische niveau(consumenten)? (??? niet zeker!)
Hypothese: ??



Doel
Onderzoek doen aan een piramide van energie.

Vooraf regelen
Zwart plastic bakje, magnetronfolie, elastiek, meelwormen, cornflakes, weegschaal, plastic bak, plastic lepel, penseeltje, plaats met kamertemperatuur.

Aan de slag
1. Lees eerst de hele opdracht door, neem tijd je werkzaamheden te organiseren.
2. Weeg een zwart plastic bakje. Doe hierin ongeveer 10g cornflakes en weeg nauwkeurig.
3. Doe 50 meelwormen in het bekerglas met cornflakes. Gebruik de lepel om de meelwormen op te scheppen. Weeg opnieuw nauwkeurig.
4. Maak het bakje van boven dicht met een stukje magnetronfolie en elastiek. Zolang er genoeg voedsel is, zullen meelwormen niet proberen te ontsnappen, maar je weet maar nooit.
5. Zet de meelwormen bij hooguit kamertemperatuur op een rustige plaats, niet in de felle zon. Wacht ongeveer vijf dagen. (Wanneer je langer wacht ontstaan er poppen en torren.) Controleer elke dag of je de meelwormen nog hoort eten. Je hoort dan een knisperend geluid.
6. Na ongeveer vijf dagen weeg je het bakje met cornflakes en meelwormen.
Je leegt het bakje boven een plastic bak.
Met behulp van de in de lengte gevouwen correspondentiekaart en een penseeltje scheid je de meelwormen van de cornflakes (hier zullen ook keuteltjes tussen zitten, maar die zijn zeer moeilijk te onderscheiden en daardoor niet te verwijderen). Tel na of er nog steeds 50 meelwormen zijn. Verwijder ook eventuele poppen of torren.
7. Doe de cornflakes terug in het bakje en weeg nauwkeurig.
8. Weeg ook het lege bakje nauwkeurig.
9. Bereken hoeveel biomassa in de eerste laag van de piramide (cornflakes) er verdwenen is en hoeveel biomassa er in de tweede laag (meelwormen plus eventuele poppen en torren ) is bijgekomen.

Verslag
10. Start op dag een van je onderzoek met het schrijven van je verslag door in klad de verschillende onderdelen van een practicumverslag onder elkaar te zetten (zie checklist Practicumverslag).
11. Vul titel, namen van leerlingen met wie je hebt samengewerkt, datum en doel in. Formuleer de onderzoeksvraag. Formuleer een hypothese.
12. Schrijf alle resultaten in je kladverslag. Maak eventueel een tabel.
13. Trek een conclusie.
14. Maak je verslag in het net. Verwerk daarin ook de reflectievragen.



Reflectie
1. Welk resultaat had je verwacht wanneer het bekerglas luchtdicht was afgesloten?
2. Welk resultaat had je verwacht wanneer het bekerglas veel warmer of koeler had gestaan?
3. Een onnauwkeurigheid in de proef ontstaat door het meewegen van de keutels in de cornflakes. Op welke manier heeft dit je resultaten beďnvloedt?


Alvast heel erg bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Cura

    Cura


  • >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 januari 2012 - 14:01

Wij hopen dat een professor, of iemand anders die zeker van zijn zaak is met biologie ons zou willen helpen door uit te leggen wat we moeten doen


(Ik ben geen professor, maar vermoed dat dit ook niet zozeer van belang is voor het verhelderen van jullie vragen.)

Allereerst: het is handig als je even aangeeft op welk schoolniveau- en in welk schooljaar jullie zitten! :)

Dan inhoudelijk:

Weten jullie wat een hypothese is? Zo nee; dit is een veronderstelling. Je geeft dus in een samengevatte zin weer wat je denkt dat uit je onderzoekt (en/of hoofdvraag) voor antwoord zal komen. Dit is enkel een vermoeden, en bepaal je dus ook voor je het practicum gaat uitvoeren ...anders is het geen hypothese meer. Een hypothese kan dus eigenlijk nooit fout zijn, aangezien je nog geen onderzoekswerk hebt verricht.

Voor de rest: wat zijn jullie al tegengekomen op internet wat betreft begrippen als biomassa? Wat kom/kwam je tegen, waarvan je denkt dat het relevant is voor het beantwoorden van de vraag?

De reflectievragen zijn bedoelt om je nog even goed na te laten denken na het practicum, het is dus een soort omgekeerde hypothese (waarbij je van te voren aangeeft verwacht te ontdekken). Je kunt al wel nadenken over deze vragen voordat je aan het practicum begint, dan weet je waar je op moet letten als je aan de slag gaat, maar eigenlijk kun je ze pas na het practicum beantwoorden. Ik neem aan dat jullie de proef al hebben gedaan?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

#3

vwovrager

    vwovrager


  • 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 februari 2012 - 13:36

Ik ben een 6-vwo'er en moet deze opdracht, vrijwel gelijk iig, ook maken.
Hierbij moeten wij zelf een hoofdvraag opstellen.
Deze hoofdvraag kan toch van alles zijn?
Het moet iig over de piramide van energie gaan, maar dat is alsnog heel erg breed?

Alvast bedankt!


Groetjes

#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44884 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 februari 2012 - 17:07

..//..

4. Maak het bakje van boven dicht met een stukje magnetronfolie en elastiek. Zolang er genoeg voedsel is, zullen meelwormen niet proberen te ontsnappen, maar je weet maar nooit.

..//..

Reflectie
1. Welk resultaat had je verwacht wanneer het bekerglas luchtdicht was afgesloten?

Ik ken dat bakje niet natuurlijk, , maar een plastic bakje met magnetronfolie dat met een elastiek erover heen zit IS toch (nagenoeg) luchtdicht??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

vwovrager

    vwovrager


  • 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2012 - 13:45

Dat is waar. Ik heb dit practicum ook gedaan, waarbij de meelwormen in plastic bakjes zaten.
De deksel hiervan zat erop, maar dit maakte de bakjes niet geheel luchtdicht.

De vraag is nu welk resultaat we zouden hebben wanneer de bakjes wel geheel luchtdicht waren.
Meelwormen hebben toch zuurstof nodig bij de verbranding van voedingsstoffen?
Kun je dan simpelweg concluderen dat in luchtdichte omstandigheden de dieren minder voedsel op hadden kunnen nemen,
en bovendien misschien wel dood waren gegaan door een zuurstoftekort?

Wanneer de proef in het licht was uitgevoerd, welke invloed had dit gehad op de resultaten?
Meelwormen hebben toch geen licht nodig in principe?
Tijdens mijn literatuuronderzoek heb ik hier nl. niets over kunnen vinden.

Moet je overigens de uitwerpselen van de meelwormen meerekenen als biomassa (bij het maken van de piramide van energie)? En de vervellingen?

Groetjes





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures