Springen naar inhoud

Juiste notatie inverse functie

• Log in om te kunnen reageren

hwgxx7

hwgxx7

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2012 - 22:27

Dag,

op het net circelen er nogal uiteenlopende notatie's rond wat betreft het topic 'inverse functie'.

LaTeX
Hoe noteer ik de inverse functie dan?
'Mogelijkheden':
LaTeX : deze notatie duidt erop dat je de inverse functie van y (dus y=2x-1) bedoeld
LaTeX : deze notatie zou dan doelen op het feit dat het argument van de inverse functie x is
Welke van deze 2 is de correct, of sla ik de bal helemaal mis?

Dankjewel.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 januari 2012 - 22:32

Waar ben je die eerste versie tegengekomen? Want die is hoegenaamd niet correct (de veranderlijke blijft inderdaad x).
De tweede notatie is correct. NaastLaTeX kan je ook LaTeX noteren.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 januari 2012 - 22:35

y^{-1}(x)

Deze notatie ken ik niet ...

hwgxx7

hwgxx7

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2012 - 22:54

De eerste notatie ben ik in mijn cursus tegengekomen en elders nog op het net...Zodoende mijn vraag omdat ik graag de correcte/exacte notatie gekend had hiervoor.

Dankjewel voor de snelle reactie ,slaapwel :).

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 januari 2012 - 23:06

Over je eerste notatie vond ik nog dit.

Deze notatie ken ik niet ...

Ik kan inderdaad niet zo dadelijk een bron vinden waar de notatie wordt gebruikt. Misschien moet ik het even terugnemen totdat we er een voorbeeld van vinden.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

hwgxx7

hwgxx7

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2012 - 12:23

Wel op de website van WolframAlpha vond ik volgende "uitleg"/symboliek terug:

inverse function

For a function f, the function LaTeX

for wich LaTeX for any x.

De functie f zal een functie volgens f(x)=y zijn met x als onafhankelijke variabele. Dus zal LaTeX , de functie f zal dan terug x-waarden geven. Dit klopt ,want bij de inverse functie is de x waarden nog steeds het gegevens waaruit y wordt bepaald, maar omdat we werken met de inverse functie moet de functie f wel y waarden verkrijgen om daar dan de juiste x waarden uit te krijgen die overeenkomen met de overeenstemmende inverse functie..Is deze interpretatie correct?

Ik besluit hieruit dat dit dan ook de correct notatie is, wat de notatie op wikipedia betreft ( degen waarvan je de link gaf).

LaTeX en LaTeX zijn beide dezelfde functie. Men legt daar ook beperkingen op wat betreft het domein van beiden, dus ik vermeod daaruit dat men effectief bedoelt dat x-respectievelijk y dan echt het domein is. Dus dit begrijp ik niet zo goed..

Dankjewel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures