Desaminering- en reparatie van dna

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Desaminering- en reparatie van dna

Ik kom niet uit de volgende opgave; de vraag is als volgt:

Leg uit aan welke van deze voorwaarden moet worden gedaan zodat reparatie van DNA mogelijk is.

Boven deze vraag staat een informatief stukje tekst, met de voorwaarden helemaal onderaan: (hoop dat het te lezen is)
Schermafdruk_33.jpg
Schermafdruk_33.jpg (62.79 KiB) 249 keer bekeken
Allereerst vraag ik mij af waarom thymine niet gedesamineerd kan worden, zoals de tekst vermeldt.

Om dan naar de werkelijke vraag te kijken; alle opties lijken zo logisch, maar ik kan niet echt goed beargumenteren waarom ze wel (of niet) als voorwaarde gelden voor het repareren van DNA. In de biologielessen hebben we het hier nooit over gehad, en dit is enkel een oefenopgave, waarbij ik niet goed weet hoe ik zal moeten beargumenteren welke voorwaarden juist zijn.

Wie kan mij op weg helpen? :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Desaminering- en reparatie van dna

Allereerst vraag ik mij af waarom thymine niet gedesamineerd kan worden, zoals de tekst vermeldt.


Omdat er geen aminogroep (in de zin van NH2) is?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Desaminering- en reparatie van dna

Omdat er geen aminogroep (in de zin van NH2) is?
Ok, maar hoe kan ik dat weten tijdens een tentamen?! Thymine kan ik ook niet terugvinden in mijn Binas... :) Uiteraard zou je dan kunnen denken van: " Goh, hij staat niet tussen die paar aminozuren die gegeven staan...en zal dus wel geen aminozuur zijn"...maar dat vind ik toch wel wat gevaarlijk redeneren! :)

Maar goed, vraag 1 is bij deze opgelost, bedankt! Nu de oorspronkelijke vraag nog. Ik ben er inmiddels achter dat eventuele mutaties wat betreft verkeerde basen met name plaatsvinden tijdens de DNA-polymerisatie...maar dat schiet denk ik weinig op bij het beantwoorden van deze vraag. Ik heb geen antwoorden van deze vraag, dus het zou prettig zijn als iemand kan bevestigen dat alle vier de opties van belang zijn, en mogelijk ook dit kan beargumenteren (wat mij niet echt lukt omdat ik het gewoon als 'logisch' beschouw...maar wat uiteraard niet onder "leg uit" valt :) )
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Desaminering- en reparatie van dna

Ok, maar hoe kan ik dat weten tijdens een tentamen?! Thymine kan ik ook niet terugvinden in mijn Binas... :) Uiteraard zou je dan kunnen denken van: " Goh, hij staat niet tussen die paar aminozuren die gegeven staan...en zal dus wel geen aminozuur zijn"...maar dat vind ik toch wel wat gevaarlijk redeneren! :)
Thymine is toch een DNA base?! Net als cytosine, guanine en adenine. Verder ken je een aminogroep uit de lessen chemie als alles goed is. :)
Maar goed, vraag 1 is bij deze opgelost, bedankt! Nu de oorspronkelijke vraag nog. Ik ben er inmiddels achter dat eventuele mutaties wat betreft verkeerde basen met name plaatsvinden tijdens de DNA-polymerisatie...maar dat schiet denk ik weinig op bij het beantwoorden van deze vraag. Ik heb geen antwoorden van deze vraag, dus het zou prettig zijn als iemand kan bevestigen dat alle vier de opties van belang zijn, en mogelijk ook dit kan beargumenteren (wat mij niet echt lukt omdat ik het gewoon als 'logisch' beschouw...maar wat uiteraard niet onder "leg uit" valt :P )
Stelling 1 is correct: DNA wordt gemethyleerd door middel van het enzym DAM-methylase, na replicatie is het nieuwe DNA nog niet gemethyleerd waardoor de herstelmachinerie weet wat de oorspronkelijke DNA streng is.

Stelling 2 is ook correct: Logisch, geen enkel mechanisme is feilloos. Er bestaan overigens verschillende soorten herstelmechanismen die op verschillende niveaus actief zijn.

Stelling 3: eveneens correct. In de cel bestaan er endo-/exonucleasen die in staat zijn om gemismatchte base weg te knippen. DNA polymerase III beschikt over zowel polymerase als exonuclease activiteit.

Stelling 4: "plak-enzymen" is niet echt specifiek natuurlijk, maar deze is ook correct. Zoals ik eerder zei is de herstelmachinerie op verschillende niveaus actief. De eerste controle gebeurt eigenlijk al bij de polymerisatie. Polymerase III zal controleren of de baseparing optimaal verloopt en indien dit niet het geval is het laatst toegevoegde nucleotide verwijderen. Dit komt ongeveer overeen met de 'backspace' toets op je toetsenbord. Vervolgens kan een nieuwe nucleotide correct baseparen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Desaminering- en reparatie van dna

Ter info:
Thymine kan ik ook niet terugvinden in mijn Binas
Zie bij eiwitsynthese bij mij tabel 72 en dan 72A (stikstof)basen waar thymine er een van is.

De stikstofbasen zijn dus de N in DNA
die paar aminozuren die gegeven staan
Naar mijn idee staan daar alle aminozuren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Desaminering- en reparatie van dna

Verder ken je een aminogroep uit de lessen chemie als alles goed is. :)
Uiteraard... :P
Stelling 1 is correct: DNA wordt gemethyleerd door middel van het enzym DAM-methylase, na replicatie is het nieuwe DNA nog niet gemethyleerd waardoor de herstelmachinerie weet wat de oorspronkelijke DNA streng is.

Stelling 2 is ook correct: Logisch, geen enkel mechanisme is feilloos. Er bestaan overigens verschillende soorten herstelmechanismen die op verschillende niveaus actief zijn.

Stelling 3: eveneens correct. In de cel bestaan er endo-/exonucleasen die in staat zijn om gemismatchte base weg te knippen. DNA polymerase III beschikt over zowel polymerase als exonuclease activiteit.

Stelling 4: "plak-enzymen" is niet echt specifiek natuurlijk, maar deze is ook correct. Zoals ik eerder zei is de herstelmachinerie op verschillende niveaus actief. De eerste controle gebeurt eigenlijk al bij de polymerisatie. Polymerase III zal controleren of de baseparing optimaal verloopt en indien dit niet het geval is het laatst toegevoegde nucleotide verwijderen. Dit komt ongeveer overeen met de 'backspace' toets op je toetsenbord. Vervolgens kan een nieuwe nucleotide correct baseparen.
Bedankt voor je uitgebreide argumenten Kravitz! Alleen ik zou er (bij bijv. stelling 1) zelf nooit op gekomen zijn...dit is toch een pak ingewikkelder dan wat ik uit het boekje moet leren. :)

De vraag is afkomstig uit een eindexamen uit 1997...dus het zal mij niets verbazen als ze bepaalde dingen uit het examenprogramma hebben gegooid en niet meer in het lesboek verwerken. (En ik nu dus met klapperende oortjes moet zien door te hebben hoe het zit... :) )
Ter info:Zie bij eiwitsynthese bij mij tabel 72 en dan 72A (stikstof)basen waar thymine er een van is.
Oei, dan heb ik denk ik een andere versie aangezien ik dan uitkom bij het onderdeel 'Papierchromatografie met bladpigmenten'! :P Ik heb de vijfde druk (2008). Maar zal even verder zoeken, want het zal er dan wel in staan.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Desaminering- en reparatie van dna

Alleen ik zou er (bij bijv. stelling 1) zelf nooit op gekomen zijn...dit is toch een pak ingewikkelder dan wat ik uit het boekje moet leren. :)
Toegegeven, toen ik om de middelbare schoolbanken zat had ik daar ook nog nooit van gehoord :) . Maar ik denk ook niet dat je het zó in detail moet kennen, het helpt natuurlijk wel bij het begrijpen!

En graag gedaan trouwens!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Desaminering- en reparatie van dna

Ik heb de vijfde druk (2008).
In dat geval moet je tabel 70A hebben.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Desaminering- en reparatie van dna

In dat geval moet je tabel 70A hebben.


Bedankt, ik heb het gevonden, en zie nu inderdaad mooi de verschillen tussen de basen! :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer