Licht ''bevriezen''

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

Licht ''bevriezen''

Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb eigenlijk een vraag die me al een tijdje bezighoudt.

Heel veel verstand heb ik niet van natuurkunde en de vraag zal voor de meesten onder jullie wel gesneden koek

zijn, maar wat ik wilde weten is of het mogelijk is om licht, oftewel fotonen vast te houden.

specifieker: rond het jaar 2000 was er een deense professor aan harvard die het gelukt was om licht af te laten remmen door het door een extreem koud ''wolkje'' te laten gaan, weet niet precies hoe ik het anders moet omschrijven.

Nu remt licht continu af, bijv door glas of water of andere dingen die het niet absorberen, maar bij dit experiment is het haar na ca een jaar gelukt om het licht helemaal stil te laten staan.

Daarvoor kreeg ze het al voor elkaar om het van 34 meter per seconde te vertragen tot ik geloof 17 meter per seconde.

Maar wat ik nu feitelijk na dit verhaaltje graag weten wilde is of het (theoretisch) mogelijk is om licht of fotonen als het ware te ''bevriezen'' als een soort hologram, alleen dan zonder iets dat het projecteerd of gevangen houdt als bijv een fotonisch kristal. (het hoeft dus niet nu al te kunnen, maar puur theoretisch)

Dat je er als het ware om heen kunt lopen en het kunt bekijken.

Bij voorbaat dank voor evt antwoorden.

Groeten negenenzeventig.

Berichten: 20

Re: Licht ''bevriezen''

Hallo,

Las toevallig zojuist op tweakers.net iets dat in de buurt komt van wat ik bedoel.

De tekst is nog langer, maar even een impressie:

Door Paul Hulsebosch, maandag 9 januari 2012 15:23

Submitter: player-x, views: 33.389

Het lab van Microsoft in het Engelse Cambridge werkt aan een techniek waarmee het bewegende driedimensionale beelden kan projecteren die door 'aanraking' kunnen worden bestuurd. Er is geen bril nodig om het 3d-effect te zien.

Het lab in Cambridge werkt aan een techniek die het Vermeer heeft gedoopt. Daarmee kan een hologram worden geprojecteerd dat vanaf alle kanten zichtbaar is. Er is geen glas nodig om het hologram te projecteren en kijkers hoeven geen bril te dragen om het 3d-effect waar te nemen. Kijkers kunnen door het hologram bewegen en met die 'aanraking' de projectie aansturen

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Licht ''bevriezen''

Om een object te zien, moeten er lichtstralen op je retina invallen. De toepassing die je voor ogen hebt zal dus sowieso niet gebaseerd zijn op stilstaande fotonen (die kan je niet zien), maar op een 3D projectie van beelden (zie bijvoorbeeld hier voor een impressie van het Vermeer project).

Een foton zal altijd aan de lichtsnelheid bewegen, en kan enkel door interactie met materie vertragen -je krijgt dan een golf die niet zuiver elektromagnetisch is, maar een gecombineerde oscillatie van elektromagnetisch veld en materie (elektronen).

Berichten: 20

Re: Licht ''bevriezen''

Hallo eendavid,

Dank je voor je antwoord.

Dus als ik het goed begrijp kun je stilstaande fotonen dus niet zien en

heb je altijd een vorm van materie nodig om om het licht te ''vangen'' en

te bevriezen?

Maar waarom is een stilstaande foton niet te zien en als ie beweegt wel?

Stel nu dat je (theoretisch) twee spiegeltjes tegenover elkaar zou zetten waar

precies een foton tussen past

(net als dat je een pingbongballetje vastklemt tussen twee batjes)

Theoretisch zou ie dan niet meer kunnen bewegen en dus stilstaan, maar

is dan ook niet meer zichtbaar, omdat ie dan nog wel zou kunnen reflecteren?


en als derde vraag: waarom gaat een foton bewegen als ie weer zou worden losgelaten?

Groeten negenenzeventig.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Licht ''bevriezen''

Maar waarom is een stilstaande foton niet te zien en als ie beweegt wel?
Je ziet een 'foton' als hij in je oog valt. Hij kan enkel in je oog vallen als hij beweegt. Overigens is het foton vernietigd op het moment hij in je oog valt.

Ik wil er even snel op wijzen dat je 'licht' niet kunt zien. Als je een zaklamp voor je ogen laat passeren, dan kun je de lichtbundel van die zaklamp niet zien, tenzij er stof of rook hangt. Licht kun je pas zien als ze in je oog valt.
negenenzeventig schreef:Theoretisch zou ie dan niet meer kunnen bewegen en dus stilstaan, maar

is dan ook niet meer zichtbaar, omdat ie dan nog wel zou kunnen reflecteren?
Met bewegen an sich heeft het niet veel te maken. Als het niet in je oog valt, kun je hem niet zien.
en als derde vraag: waarom gaat een foton bewegen als ie weer zou worden losgelaten?
Dit is moeilijker. Dat is omdat een foton geen massa heeft, geen gewicht. Er is een natuurwet die zegt dat massaloze dingen altijd met de lichtsnelheid door de vrije ruimte bewegen. Je kunt dat afleiden uit de relativiteitstheorie van Einstein.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 20

Re: Licht ''bevriezen''

Oké,

Dus als ik het goed begrijp, bestaat er in ieder geval niet zoiets als op zichzelf staand licht.

Ik bedoel zoiets als in de zin van een spook/geest.

Misschien wat vreemde vergelijking, maar wat ik bedoel is licht dat niet afkomstig

is van een fysieke bron en toch samenhangt en zichtbaar is, ondanks dat het materieloos is.

Reageer