dik, dikker, dikst

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

dik, dikker, dikst

Hoi lieve mensen,

Ik ben één van de gelukkige mensen die kan eten wat ik wil, ik kom nooit aan! Zelfs niet na een avond lopend buffet :shock: Mijn vraag is eigenlijk, hoe kan dat? Ik heb het van mijn vader die kan ook eten wat hij wilt. Hij is zelfs begonnen met trainen om wat zwaarder te worden.

En kan ik toch een te hoog cholesterol gehalte hebben (lijkt mij van wel)

toedels,

skinner

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: dik, dikker, dikst

Heel goede vertering ofzo? Ik heb dat ook en ik denk dat 't van mijn vaders kant komt. Ik heb zelf een licht te kort aan cholesterol.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: dik, dikker, dikst

skinner schreef:Hoi lieve mensen,

Ik ben één van de gelukkige mensen die kan eten wat ik wil, ik kom nooit aan! Zelfs niet na een avond lopend buffet :shock: Mijn vraag is eigenlijk, hoe kan dat? Ik heb het van mijn vader die kan ook eten wat hij wilt. Hij is zelfs begonnen met trainen om wat zwaarder te worden.  

En kan ik toch een te hoog cholesterol gehalte hebben (lijkt mij van wel)

toedels,

skinner


Hoog metabolisme is toch al een reden waarom je niet dik wordt
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: dik, dikker, dikst

Hehe prijs je gelukkig, ik was vroeger in m'n heel jeugdige jaren vrij dik, en ik at vrij normaal (zoals de rest dus), de laatste tijd eet ik echt heel wat minder, en is m'n gewicht toch vrij normaal (toch volgens de BMI) maar als ik een paar dagen ietsjes meer eet (moet zelf niet gigantisch veel meer zijn) komt er al snel een 500 gram bij :shock:

Dus prijs je gelukkig, en ik ken nog zo iemand die dagelijks enorm veel eet en toch niks aankomt, soms vind ik dit ook maar heel vaag ;)

Berichten: 64

Re: dik, dikker, dikst

Ze zeggen dat dikheid erfelijk kan zijn maar er zijn ook andere redenen waarom je juist dik of dun bent, ernstige onverwerkte trauma's, nooit vol zitten...

er zijn natuurlijk ook dingen waardoor je dun blijft; Anorexia, Bolumia, Lintworm... er zijn zo nog veel meer dingen op te noemen maar ik denk gewoon dat het bij jou komt omdat het in je genen zit...

Berichten: 11

Re: dik, dikker, dikst

maar hoe kan dat dan? Hoe zit dat biologisch dat ik echt heel veel kan eten zonder aan te komen en een ander maar een klein beetje en al gelijk aankomt? En is voor mensen die niet snel dik worden een snack net zo ongezond? [/quote]

Berichten: 64

Re: dik, dikker, dikst

skinner schreef:maar hoe kan dat dan? Hoe zit dat biologisch dat ik echt heel veel kan eten zonder aan te komen en een ander maar een klein beetje en al gelijk aankomt? En is voor mensen die niet snel dik worden een snack net zo ongezond?
[/quote]

Mij lijkt het dat dit vooral met het verterings proces te maken heeft...

voor mensen die niet snel dik worden zal een snack niet zo ongezond zijn omdat hij waarschijnlijk zijn energie beter verwerkt in plaats van alles op te slaan of omdat hij met sporten meer energie verbruikt dan iemand die van nature zwaar lijvig is...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: dik, dikker, dikst

Je stofwisseling ligt hoger wanneer je kan eten wat je wil zonder aan te komen. Je stofwisseling wordt o.a. verhoogt door te sporten.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: dik, dikker, dikst

Misschien werkt het hetzelfde als het atkins dieet (zoveel vet en eiwit eten als je wilt, maar geen koolhydraten).

Na veel onderzoek is men er eindelijk achter gekomen hoe dit dieet (waarschijnlijk) werkt.

Het blijkt dat de mensen die zoveel mogen eten als ze willen (eiwit/vet)juist minder gaan eten. De hoge concentratie eiwit zorgt voor een snel verzadigd gevoel. Het kan lijken alsof je veel eet, het heeft immers jaren geduurd totdat de onderzoekers erachter kwamen dat ze juist minder calorieen binnen kregen in plaats van meer. Terwijl het juist leek alsof ze veel meer aten.

Dus misschien eet je wel minder dan anderen, erg moeilijk te controleren.

Re: dik, dikker, dikst

Dik of dun is ook een kwestie van stofwisseling, en die verandert …… Toen ik in de pubertijd zat, was ik echt mager, en kreeg ik van de dokter bepaalde pilletjes die gewichtstoename moesten bevorderen. Nu ben ik van middelbare leeftijd, en moet ik enorm letten op wat ik eet: geen vette kaas, geen chips, geen pinda's, want anders zit ik zo boven de 100 kilo. Helaas …

Het kan verkeren ……

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: dik, dikker, dikst

Ik was een topsporter tot mijn 18 en woog 76kg voor 1m95.

Thuis aten we altijd vele groenten en korn.

Mijn bloedresulaten waren de mooiste dat mijn dokter ooit heeft gezien.

En toen kwam het Leuvense studentenleven (en moeten stoppen met topsport vanwege kraakbeenletsels). Het resultaat mag er zijn. Van een BMI van 20 naar een BMI van 24,9.

Van 76kg naar 96,5kg.

Wat maakt dus dat je eigenlijk niet dik wordt:

- sport

- een gezond voedselpatroon (misschien is een verandering op zich al heel nefast)

Gelukkig ben ik gezegend met een hoog metabolisme en ben ik terug op de goede weg (85 kilogram!)
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Reageer