Springen naar inhoud

Anticholinerge receptor blokker

• Log in om te kunnen reageren

Artvh

Artvh

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2012 - 12:28

In mij colleges wordt verteld dat M receptor antagonisten zorgen voor een mindere werking
van de M receptoren en dat er daardoor een verwijding van de bronchiŽn plaatsvindt. Maar
-cholines zijn toch stoffen die horen bij het parasympathische systeem? Als je M receptoren blokt
zorg je toch voor een verminderde werking van het parasympatisch systeem, waardoor
het sympathische zenuwstelsel meer invloed krijgt? Waarom vernauwen de bronchiŽn dan niet, ipv het
verwijden dat mij wordt verteld?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 januari 2012 - 12:40

-cholines zijn toch stoffen die horen bij het parasympathische systeem?

Een paar weken terug is er hier wat informatie langs gekomen waar je wellicht wat aan hebt. Het is dus volgens mij zo dat cholinerge receptoren bij beide systemen betrokken zijn (sympatisch- en parasympatisch). Alle presynaptische neuronen zijn cholinerg in beide systemen, en bijna alle postsynaptische neuronen van het parasympatische systeem zijn ook cholinerg. Postsynaptische neuronen van sympatisch systeem zijn veelal adrenerg.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures