Springen naar inhoud

Vraagstuk sterkteleer

• Log in om te kunnen reageren

MCE

MCE

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2012 - 13:16

Beste forumleden,

Ik heb een sterkteleer opgave waar ik de resultante kracht van een driehoeksbelasting niet berekend krijg.
Dit is de opgave:
Geplaatste afbeelding

Ik weet dat de resultante kracht zich bevind op 1/3 afstand, dus in punt B.
Maar hoe bereken ik nou de Resultante kracht.

Ik hoop dat jullie me dit uit kunnen leggen.

Bedankt alvast!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 januari 2012 - 13:26

Geplaatste afbeelding

Je kan het mogelijk zelf bedenken als je ziet welke eenheden er op je assen staan: op de y-as:N/m; op de x-as m.

Het product heeft dus inderdaad een dimensie van kracht. De grootte ervan is de oppervlakte van de driehoek.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

MCE

MCE

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2012 - 13:34

Ja ik zou (1/2) x 2000 mm x 10 N doen. Dan kom ik op 10 kN komen maar dit lijkt me wat te simpel gedacht...

Styie

Styie

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2012 - 14:01

Ja ik zou (1/2) x 2000 mm x 10 N doen. Dan kom ik op 10 kN komen maar dit lijkt me wat te simpel gedacht...

Je denkt toch nog te moeilijk =]
Nog simpeler gedacht lijkt me 0.5 x 15 x 3000 (wat de oppervlakte van de driehoek is zoals InPhysicsITrust zei)

MCE

MCE

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2012 - 14:19

Oke, ik heb de vraag nog niet helemaal door dan. De resultante is dan 22,5 kN dus By (B kracht in y-richting) is ook 22,5 kN en Ay is 0 kN.

Hoezo loopt de momentenlijn dan op tot 12,5 kN in punt B en springt dan naar -10 kN en vervolgens weer terug naar nul? Hoe komen ze aan die waarden 12,5 en -10 dan?

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 januari 2012 - 00:07

Heb je je evenwichtsvergelijkingen uitgeschreven? Laat ze eens zien, daaruit kan je het afleiden nadat je de snedes hebt aangebracht. Zie je ook dat de sprong eigenlijk 22.5 kN groot is? Inderdaad, de verticale kracht wordt opgevangen in B.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures