Pech met de fiets onderweg

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Pech met de fiets onderweg

Als je onderweg pech krijgt met je fiets, kun je via bijv. fietsned.nl hulp krijgen. Je moet dan wel eerst lid worden. Vergelijk het maar met de ANWB, maar dan voor fietsers. Nu is het probleem dat zij pas vanaf 8:00 uur 's ochtends beschikbaar zijn.

Weet iemand of er in Nederland een soortgelijke fietsservice dienst bestaat die vanaf 7:00 uur 's ochtends al beschikbaar is? Ik heb op allerlei manieren gegoogeld maar nog niks kunnen vinden.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Pech met de fiets onderweg

De ANWB kent fietsservice punten. Ik was niet eens bekend van het bestaan van fietsned. De meestvoorkomende pech die je met een fiets kan hebben is een lekke band. Op twee zou een afgelopen ketting kunnen staan. Een standaard reparatiesetje bij je hebben bestaande uit de volgende dingen
  • bandenplak set
  • reserve binnenband
  • compacte fietssleutel set
  • pomp of CO2 canister
  • reserve lamp/batterij
zou voldoende moeten zijn om de meeste problemen op te lossen. Ook zou je je fiets zo kunnen kiezen/bouwen dat je veel makkelijker op kan lossen. Derailleur schakelen en een open kettingkast hebben een aantal nadelen, echter met dergelijke fietsen is het veel makkelijker om de ketting er weer op te leggen mocht dit gebeuren. Combineer dit met quick-release wielen en je kan de meeste dingen zelf aan.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Pech met de fiets onderweg

Telefoon?

Ik rij al jaren op speciale lek-resistente banden en heb welgeteld 1 maal een lek gehad. En dat was een halve km van mijn huis. Als je de goede materiaal koopt en je fiets goed op orde houdt zou je eigenlijk geen problemen moeten ondervinden onderweg. Er ligt hier een hoop rotzooi op de weg, meer als in NL, ik reed over een spijker die door de wang van mijn band ging, en er aan de andere kant weer uit kwam, daar kan geen enkele band tegenop.

Dus als het dan een keertje gebeurt, bel ik iemand of die mij op kan halen. Ja, ik zou dag in dag uit een reperatie-setje mee kunnen sleuren, maar als er dan echt iets gebeurt heb ik daar helemaal geen zin in. Ook, als er iets mis gaat, vervang ik liever meteen alles nieuw. Banden hebben een houdbaarheidsdatum.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Pech met de fiets onderweg

Die lek-resistente banden is ook niet alles. Als er echt iets scherps op de weg ligt gaat zo'n band er toch aan. Daarom koop ik ze niet meer, zonde van het geld.

Ik heb altijd een bandenreparatiesetje bij me, en op kampeertochten neem ik genoeg gereedschap mee om die hele fiets uit elkaar te kunnen halen.

En standaard wat reservedelen, zoals een binnenband, buitenband en een bosje spaken. Veel meer heeft geen zin, als je echt op alles voorbereid wil zijn dan moet je een complete reservefiets meeslepen en dat is niet haalbaar.

Verder blijf ik op kampeertochten in de beschaafde wereld, België bijvoorbeeld. Daar heeft ieder dorp een fietsenmaker en de dorpen liggen kort bij elkaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Pech met de fiets onderweg

zpidermen schreef:Als je onderweg pech krijgt met je fiets, kun je via bijv. fietsned.nl hulp krijgen. Je moet dan wel eerst lid worden. Vergelijk het maar met de ANWB, maar dan voor fietsers. Nu is het probleem dat zij pas vanaf 8:00 uur 's ochtends beschikbaar zijn.

Weet iemand of er in Nederland een soortgelijke fietsservice dienst bestaat die vanaf 7:00 uur 's ochtends al beschikbaar is? Ik heb op allerlei manieren gegoogeld maar nog niks kunnen vinden.
Misschien je horloge een uurtje later zetten? :)
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Pech met de fiets onderweg

Die lek-resistente banden is ook niet alles. Als er echt iets scherps op de weg ligt gaat zo'n band er toch aan. Daarom koop ik ze niet meer, zonde van het geld.
Daar ben ik het kompleet niet mee eens. Zoals ik al zei ligt er hier veel glas op het wegdek (Ierland kent geen statiegeld op flessen) ik haal genoeg scherpe stukken glas uit mijn band, die in het rubber zijn blijven steken maar niet door de kevlar laag zijn gegaan. Een lek in 2 jaar op dezelfde banden bij dagelijks gebruik. Daar betaal ik wel extra voor.

Reageer