De hik

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 49

De hik

Hallo,

Nu vroeg ik me af of er al reeds een verklaring was gevonden waar men vrij zeker van is dat het de oorzaak is van de soms hatelijke hik?

Of moeten we het houden met de mogenlijke verklaringen zoals dat het bijvoorbeeld een overblijfsel is van onze ademhaling toen we nog met behulp van kieuwen ademde...

Alvast bedankt!
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: De hik

Over een eenduidig antwoord zijn wetenschappers het nog niet eens, zoveel is wel zeker. Naast jouw verklaring uit de evolutie bestaan er zo nog andere speculaties:
The most common by far is distension or expansion of the stomach and movement of stomach acid into the esophagus. After that, a disease or irritation in the thorax could be to blame. Irritation of the phrenic nerve (the nerve to the diaphragm) or the diaphragm is often cited as a cause of hiccups, but this is only speculation about the exact mechanism. Hiccups can also arise from a variety of neurological lesions, many of them involving the brain stem, or some metabolic disorders (particularly renal failure).
In dit artikel van Scientific American vind je misschien nog wat meer uitleg omtrent de hik.

Maar over een eenduidige oorzaak kon ik ook niks vinden.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 49

Re: De hik

bedankt, ik had al wat opgezocht, wikipedia en zo. ik wou eens weten of er nog andere verklaringen waren. maar deze site had ik nog niet gevonden. Bedankt!
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Reageer