Springen naar inhoud

Snelheid op hoogte

• Log in om te kunnen reageren

Maritb1230

Maritb1230

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2012 - 21:36

wie zou mij misschien even kunnen bijsturen?

gegeven:
Een trein rijdt met een snelheid van 72 km/u over een horizontaal vlak. Vanaf een punt P op deze trein wordt een kogel op tijdstip t=0,0 s met een snelheid van 45 m/s verticaal afgeschoten.

gegeven: v0=45 m/s
v trein= 20 m/s

a. bereken tijdstip waarop en de snelheid waarmee de kogel door het hoogste punt gaat.
het tijdstip kon ik wel berekenen, dat was 4,5 sec. (als kogel op zijn hoogst is, is de snelheid 0.
Hierdoor snap ik de vraag niet helemaal: snelheid waarmee kogel door zijn hoogste punt gaat? dat is toch 0 ?? (niet volgens antwoord)

b. bereken de grootte en richting van de snelheid van de kogel op 90 m boven het horizontale vlak door P.

Ik snap deze vraag eigenlijk niet goed. bedoelen ze hier de grootte van de snelheid op 90 meter? Geen idee welke formule ik zou moeten gebruiken.

met 90=0,5*-10*t^2 leerde ik dat de kogel er 4,2 s over doet om 90 meter te bereiken.
stop ik hem vervolgens in de v(y)=v0-10*t (t=4,2 s)
krijg ik in ieder geval niet de 17,3 m/s uit die ik zou moeten krijgen... ik heb meer formules geprobeerd die me logisch lijken.
waar in ieder geval 90 in voorkomt, de beginsnelheid, minus zwaartekracht*tijd. hmmm????

Veranderd door Jan van de Velde, 21 januari 2012 - 21:46

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44834 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 januari 2012 - 21:47

Hierdoor snap ik de vraag niet helemaal: snelheid waarmee kogel door zijn hoogste punt gaat? dat is toch 0 ?? (niet volgens antwoord)

JIJ kijkt nu alleen naar de verticale component van de snelheid van die kogel........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 januari 2012 - 21:58

Stel: je staat als een waarnemer langs de treinrails en de trein komt voorbij met een horizontale snelheid van 20 m/s
Iemand schiet vanuit de trein een kogel vertikaal omhoog met een snelheid van 45 m/s
Welke snelheidscomponenten krijgt de kogel dan mee ( volgens de waarnemer)?

Maritb1230

Maritb1230

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2012 - 22:10

nou, hij heeft ook nog de snelheid van de trein mee, die 20 m/s. ah, dat werkt dus eigenlijk net als een kogel die in een vy en vx wordt afgeschoten :-)

de tweede vind ik alleen nog wat lastiger. die past niet in mijn straatje met kant en klare formules heb ik het idee. Ik kan het me niet zo goed voorstellen. (de apps die u voorstelde, Jan, daar loopt mijn computer op vast. ik heb java gedownload om ze te kunnen bekijken :) )

de snelheid op 90 meter berekenen.. kan ik niet als totaalplaatje zien. hiervoor moet je weten hoeveel seconden hij doet over 90 meter verticaal. dat is 90= 45 - g*t dan kom ik op t=0,2 s en dat lijkt me niet echt logisch. ?? of gebruik je hier iets van 90=-5*t^2 + 45*t ??

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44834 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 januari 2012 - 22:21

nou, hij heeft ook nog de snelheid van de trein mee, die 20 m/s. ah, dat werkt dus eigenlijk net als een kogel die in een vy en vx wordt afgeschoten :-)

yep

de tweede vind ik alleen nog wat lastiger. die past niet in mijn straatje met kant en klare formules heb ik het idee. Ik kan het me niet zo goed voorstellen. (de apps die u voorstelde, Jan, daar loopt mijn computer op vast. ik heb java gedownload om ze te kunnen bekijken :) )

computer laten nakijken

dat is 90= 45 - g*t dan kom ik op t=0,2 s en dat lijkt me niet echt logisch.

de formule die je hier gebruikt is vt = v0 + at

maar die 90 die je hier invult is geen snelheid zoals in die formule,

of gebruik je hier iets van 90=-5*t^2 + 45*t ??

check maar of je de juiste getallen bij de juiste grootheden ehbt ingevuld, ja dus.

• bereken t,
  • bereken dan de verticale snelheidscomponent
  • de horizontale snelheidscomponent ken je al
  • bereken nu de snelheid.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 januari 2012 - 22:24

Probeer eerst eens de maximale hoogte te berekenen die de kogel bereikt t.o.v. punt P

Maritb1230

Maritb1230

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2012 - 22:50

sorry maar ik snap hier echt niets van. hoogste punt is 114 m. (t 4,5 s) y(t)=45*4,5-5*4,5^2

Vervolgens t uitgerekend op 90 meter.
90=-5^2+45*t wordt abc formule. 0= -90 +45*t-5^2 Tijd op 90 meter is 3 s of -6 s Lijkt me redelijk.

Die horizontale component brengt me in de war. moet ik hier v=wortel vx^2 +vy^2 nemen om de gemid. snelheid als
v0 te gebruiken? dat is nl 50 m/s

ik snap gewoon niet waar ik dan de v0 moet zetten en er een v(eind) uit krijg. hoe kun je die 2 combineren??

Maritb1230

Maritb1230

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2012 - 22:56

v(y)= 50-10*3 komt namelijk ook niet uit. antwoord is 25 m/s

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44834 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 januari 2012 - 23:04

Vervolgens t uitgerekend op 90 meter.
90=-5^2+45*t wordt abc formule. 0= -90 +45*t-5^2 Tijd op 90 meter is 3 s of -6 s Lijkt me redelijk.

ook die 6 seconden zijn positief.

goed, die kogel start met een snelheid van 45 m/s verticaal, hoeveel is daarna 3 s nog van over?

je weet nu de verticale snelheid op 90 m hoogte. Je weet nog steeds de horizontale snelheid, want die verandert niet (althans, in dit geval waarbij we wrijving verwaarlozen).

een vector van (nog uit te rekenen) m/s verticaal, een andere vector van 20 m/s horizontaal, tel die vectorieel bij elkaar op.

vx.png

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 januari 2012 - 23:05

Dat antwoord is goed
De maximale hoogte die de kogel bereikt is gelijk aan:
LaTeX
LaTeX
Zie je nu dat vraag B niet goed gesteld is ? (er zijn bij vraag b) 2 mogelijkheden
Die t=3 en t=6 heb je uitstekend berekent.

Maritb1230

Maritb1230

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2012 - 23:29

he he, ze snapt hem hoor.

idd, ik moest die vectoren optellen van vx^2 en vy^2 , maar had er niet aan gedacht om de resterende snelheid te pakken. en zocht eigenlijk naar een kant en klaar formule om alles in te vullen ipv het grote geheel te overzien. idd, plaatje maken in je hoofd. :-)

heel logisch eigenlijk, als het kwartje valt :-)

dank jullie wel voor alle tijd (en tekening :-) !!!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44834 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 januari 2012 - 23:50

Gesteld dat er geen wrijving is, is het dan verstandig van de schutter om te blijven staan waar hij staat? :)

idd, plaatje maken in je hoofd. :-)

of een krabbel op een kladje :) . Plaatjes zijn van groot belang voor alles wat met krachten of snelheden te maken heeft.
Graag gedaan, en laat je computer in orde maken, want op internet stikt het van de applets die dingen vaak in één klap helder maken.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 januari 2012 - 23:53

Deze vraag van Jan is scherp gesteld.
Snap je wat Jan bedoeld?
Als ik de schutter was , zou ik in ieder geval een veiligheidshelm dragen.
Anders bestaat de kans ( als de kogel een grote massa heeft, ) dat je in het ziekenhuis beland.

Maritb1230

Maritb1230

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2012 - 00:00

[quote name='Jan van de Velde' date='21 January 2012, 23:50' post='714572']
Gesteld dat er geen wrijving is, is het dan verstandig van de schutter om te blijven staan waar hij staat? :)

tsja, hij staat op een trein die voortbeweegt, en bedenk me nu pas dat die kogel met de trein mee kan bewegen.. vx is voor beiden constant. en dan maakt het geloof ik niet uit of iets met een horizontale of verticale worp beweegt (zoals een dartspijltje dat valt of wordt gegooid. dezelfde valtijd)

dus misschien is het niet zo veilig :-)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44834 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 januari 2012 - 00:20

bedenk me nu pas dat die kogel met de trein mee kan bewegen.. vx is voor beiden constant.

met dat soort inzichtjes leer je vanzelf of een bepaalde formule van toepassing is of niet :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures