Springen naar inhoud

Intracellulaire vloeistof

• Log in om te kunnen reageren

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2012 - 12:34

In mijn boek staat de volgende vraag:

De weefselvloeistof van de mens lijkt in samenstelling op (a) normaal/(b) verdund/© geconcentreerd zeewater.
Dit geldt niet voor de intracellulaire vloeistof. Deze bevat onder andere aanzienlijk (d) meer/(e) minder K+ - en
(f) meer/(g) minder Cl-ionen.

Het antwoord zou b, d, g moeten zijn, maar volgens mij is het toch echt b, e, g. K+-ionen zijn namelijk meer aanwezig binnen de cel dan buiten. Dus het moet d (meer) zijn.

Heb ik gelijk?

Bij voorbaat dank.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 januari 2012 - 13:14

De weefselvloeistof van de mens lijkt in samenstelling op (a) normaal/(b) verdund/© geconcentreerd zeewater.
Dit geldt niet voor de intracellulaire vloeistof. Deze bevat onder andere aanzienlijk (d) meer/(e) minder K+ - en
(f) meer/(g) minder Cl-ionen.

[...] maar volgens mij is het toch echt b, e, g. K+-ionen zijn namelijk meer aanwezig binnen de cel dan buiten.

Dan zou je volgens jouw versie zowel minder K+ - als Cl- ionen hebben binnen de cel? Of bedoel je nu dat jij zegt dat het b-d-g- moet zijn?

Cl- ionen zit met name buiten de cel, evenals Na+ ionen en Ca2+ ionen, K+ binnen de cel. Maar d.m.v. de natrium-kaliumpomp zal er wel een potentiaal ontstaan.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2012 - 13:24

Oh, excuses. Volgens het boek is het juiste antwoord b, e, g maar het moet naar mijn mening b, d, g zijn.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2012 - 13:30

Kalium bevindt zich overwegend intracellulair, dus inderdaad D.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2012 - 13:39

Ok, bedankt, dan is het waarschijnlijk een drukfout.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures