2 vragen statistiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 49

2 vragen statistiek

Hallo kan iemand me bij deze vragen op weg helpen ajb?

Bij d tweede denk ik antwoord 4, maar ik twijfel zo..

Alvast bedank

( Bij d eerste weet ik niet, hoe je dit moet aanpakken )
Bijlagen
statistiek.jpg
statistiek.jpg (30.14 KiB) 460 keer bekeken

Berichten: 132

Re: 2 vragen statistiek

Voor vraag 1:

Wat weet je van het werken met somnotatie? Weet je bijvoorbeeld dat de som van een aantal keer 3Xi gelijk is aan 3 keer de som van de Xi's enz enz? Probeer deze regels toe te passen.

Voor vraag 2: dit gaat over de covariatie , weet je hoe deze wordt uitgerekend?

kijk hier eens voor de formule:

http://en.wikipedia.org/wiki/Covariance

wat kun je dus concluderen dat er gebeurt als de X-waarde gelijk is aan het X gemiddelde?

Berichten: 49

Re: 2 vragen statistiek

Is dit voor vraag 1 dan gewoon -3 .
\(\sum X_i + 2\)
? of valt die 2 ook weg?

En bij vraag 2 :

De formule van Sxy = 1 / n-1 (
\( \sum (X_i - \bar{x})\)
=> het streepje moet boven de x staan....

dus stijgt de waarde van Sxy ? Omdat de gelijke x waarde, het gemiddelde verhoogt ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: 2 vragen statistiek

Stel eventjes dat je niet
\(\sum_{i = 0}^{1302} (-3 x_i + 2)\)
moest bepalen, maar
\(\sum_{i = 0}^{1302} (-3 x_i)\)
. Zou je dat kunnen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 49

Re: 2 vragen statistiek

Dan zou ik gewoon:

-3 .
\(\sum\)
Xi schrijven

en dan vervolgens het andere getal invoegen dus :

-3 . 1789

Sorry, als dit totaal niet klopt. We werken op school niet vaak met sommatietekens in oefeningen. We gebruiken ze wel in bewijzen van eigenschappen, maar meestal leer ik die gewoon uit het hoofd zonder erover na te denken.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: 2 vragen statistiek

Dit klopt volledig hoor :) . Nu nog een ander geval. Stel dat ik je vroeg: bereken
\(\sum_{i = 1}^{5} (a_i + 1)\)
als je weet dat
\(\sum_{i = 1}^{5} a_i = 22\)
. Wat denk je dan?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 49

Re: 2 vragen statistiek

Hmm..

Ik zou ofwel 22+1 doen ofwel 22+5 ...

Ik weet het niet echt. Ik denk het laatste .

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: 2 vragen statistiek

wetenschappertjeinspe schreef:Ik zou ofwel 22+1 doen ofwel 22+5 ...

Ik weet het niet echt. Ik denk het laatste .
Het is laatste. Want wat betekent zo'n sommatie?
\(\sum_{i = 1}^{5} (a_i + 1) = (a_1 + 1) + (a_2 + 1) + (a_3 + 1) + (a_4 + 1) + (a_5 + 1) = a_1 + a_2 + a_3 + a_4 + a_5 + 1 +1 + 1 + 1 + 1 = \sum_{i = 1}^{5} a_i + 5\)
.

Snap je dit?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 49

Re: 2 vragen statistiek

Ja, het was dat dit ik vermoedde , maar ik wist niet zeker of dit mocht bij het aantal termen gerekend worden. Is het antwoord op mijn eerste vraag dan :- 3 . 1789 + 2.1302 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: 2 vragen statistiek

Bijna... Ik heb gewerkt van 1 tot en met 5. Jouw opgave is van 0 tot en met 1302. Dat zijn dus ... termen (vul in op de puntjes :) ).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 49

Re: 2 vragen statistiek

Ah, het begint bij 0... 1303 termen

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: 2 vragen statistiek

Klopt!
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 49

Re: 2 vragen statistiek

Ok , dankje voor de goede uitleg en het voorbeeldje. Wil je me misschien helpen bij mijn tweede vraag of is dat jouw ding niet echt?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: 2 vragen statistiek

Eerst voor de duidelijkheid (omdat jouw eerdere formule, als reactie op hanzwan, wat vreemd is), bedoel je de covariantie?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 49

Re: 2 vragen statistiek

Eerst voor de duidelijkheid (omdat jouw eerdere formule, als reactie op hanzwan, wat vreemd is), bedoel je de covariantie?


Ja ik bedoel de eerste formule bij steekproefcovariantie.

Reageer