Rendement kringproces

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 50

Rendement kringproces

hallo

ik weet niet juist hoe ik dit moet berekenen.

Bereken het rendement van het volgende positieve kringproces met R124a. het kringproces bestaat uit twee omkeerbare adiabatische toestandsveranderingen en twee omkeerbare isobare warmtewisselingen (1.6394 en 10.166 bar). Bij de laagste druk zijn de uiterste toestanden verzadigde vloeistof en verzadigde damp. Teken het kringproces in een T-s-diagram.

groeten

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Rendement kringproces

Teken het kringproces in een T-s-diagram.
Begin daar eerst eens mee.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Rendement kringproces

Begin daar eerst eens mee.
in het pdf bestand staat het kring proces getekend en het stoomdiagram. Ik weet niet welk van de 2 ik moet gebruiken en in het stoomdiagram van toestand A naar B weet ik niet of dit zo kan verlopen.
Bijlagen
diagram_zelf.pdf
(12.23 KiB) 128 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Rendement kringproces

Stoomdiagram? Wat bedoel je daarmee? Dit vraagstuk gaat toch niet over stoom?

Wat is de bedoeling van die pdf? Is dat onderdeel van het vraagstuk? Of heb jij die gemaakt?

Het lijkt me dat je een echt T-s diagram van R-124a nodig hebt om dit vraagstuk op te lossen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Rendement kringproces

Fred F. schreef:Stoomdiagram? Wat bedoel je daarmee? Dit vraagstuk gaat toch niet over stoom?

Wat is de bedoeling van die pdf? Is dat onderdeel van het vraagstuk? Of heb jij die gemaakt?

Het lijkt me dat je een echt T-s diagram van R-124a nodig hebt om dit vraagstuk op te lossen.
oeps, dat stoomdiagram moet er dus niet bij maar ik ben verward met die 2 fase. Moet je dan aan de hand van tabellen (van R-124a) oplossen of moet je van de deze 2 fases je niets aan trekken?

p.s. bedankt voor de snelle reactie!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Rendement kringproces

Als je geen echt T-s diagram voor R-124a hebt zul je inderdaad met tabellen moeten werken.

Het T-s diagram met kringloop dat je gevraagd wordt te tekenen is dan blijkbaar alleen maar een zeer schematisch diagram zonder duidelijk afleesbare getallen?

De kringloop in dat diagram zal dan ruwweg lijken op het onderste schetsje in die pdf, want je hebt te maken met twee fasen, maar moet toch wat anders zijn want die verticale rode lijn links is dan fout.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Rendement kringproces

Fred F. schreef:Als je geen echt T-s diagram voor R-124a hebt zul je inderdaad met tabellen moeten werken.

Het T-s diagram met kringloop dat je gevraagd wordt te tekenen is dan blijkbaar alleen maar een zeer schematisch diagram zonder duidelijk afleesbare getallen?

De kringloop in dat diagram zal dan ruwweg lijken op het onderste schetsje in die pdf, want je hebt te maken met twee fasen, maar moet toch wat anders zijn want die verticale rode lijn links is dan fout.
De twee omkeerbare adiabaten, is dit hetzelfde als isentroop? Dan moeten die toch als een verticale rechte voorgesteld worden? Met de tabellen kan ik het oplossen. Het is juist nog in het diagram dat me nog doet twijfelen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Rendement kringproces

De twee omkeerbare adiabaten, is dit hetzelfde als isentroop?
Ja.
Dan moeten die toch als een verticale rechte voorgesteld worden?
Ja, maar niet zoals jij het doet.

De linker is het in druk verhogen van verzadigde vloeistof van 1.6394 naar 10.166 bar. Daarbij zal de temperatuur nauwelijks stijgen.

De isobaar van 10.116 bar loopt immers niet horizontaal in het vloeistofgebied (links van het tweefasengebied).
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer