Practicum stoffen herkennen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Practicum stoffen herkennen

Hallo,

Ik heb een examen praticum dinsdag en ik ben helemaal vastgelopen, ik hoop dat jullie mij hiermee een beetje kunnen helpen.

We krijgen een aantal stoffen, als het goed is een stuk of 7, waarvan we niet weten in welke reageerbuis welke stof zit, maar wel 7 namen. We moeten dus uit zoeken in welke reageerbuis, welke stof zit.

We krijgen hiervoor nog een paar extra stoffen, waarvan wel gewoon bekend is welke stof het is.

Nu moeten we dit doen door middel van een reactie, bij een zuur mag je bijvoorbeeld wel een pH-papiertje gebruiken, maar alleen dat is niet genoeg, je moet het dus ook laten reageren.

Nu weet ik dat ik een zout kan herkennen door te zoeken in de tabel in de binas en dan kijken welke stoffen slecht met elkaar reageren.

Maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit met een zuur / base of redox moet doen, moet ik dit verwarmen, bij elkaar gooien ?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik weet echt niet meer hoe ik het moet gaan doen..

Groetjes Iris

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Practicum stoffen herkennen

Hoi Iris,

Ik reageer in de eerste plaats omdat dit proefje mij aanspreekt en ik hem uiteindelijk van je hebben wil (dus welke stoffen je uiteindelijk had gekregen, welke indicatoren je erbij kreeg en welke stoffen je als bekende kreeg).

In de tweede plaats wil ik je wel graag helpen.

Het eerste wat je doet is de mogelijke stoffen onder elkaar zetten. Daarna zet je erachter waaraan je ze zou kunnen herkennen. Je begint met kleur en geur en fase bij kamertemperatuur. Daarop maak je het eerste onderscheid.

Dan kan je verder gaan met oplosbaarheid in water. Kleine test die al verschillende stoffen in deelt.

Dan op basische of zure eigenschappen (zie daar het pH-papiertje).

Dan op reactie met de stoffen die je gekregen hebt om mee te testen (maak daar een soortgelijk lijstje met wat de reactie-eigenschappen daarvan zijn (ionen voor neerslag/zuur/base/reductor/oxidator).

Hiermee moet je er wel uit komen.

Groet en alvast bedankt,

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer