Pasfoto's in paspoort

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Pasfoto's in paspoort

Wat ik mij afvaag is waarom je voor een foto, voor op een identiteitsbewijs (dus rijbewijs, ID-kaart, paspoort e.d.), niet mag lachen. Zelf een natuurlijke glimlach is verboden. Nu blijkt dat niet alleen de plaatselijke fotograaf te hebben bedacht, maar ook echt in de regels te zijn opgenomen:
Uitdrukking

- De aanvrager heeft een neutrale blik

- De ogen zijn volledig zichtbaar

- Er wordt recht in de camera gekeken

- De mond dient gesloten te zijn
(Bron)

Alsof je de hele dag je mond hebt gesloten, en de meeste mensen glimlachen met hun mond dicht...maar dat mag dus ook niet. Dus waarom heeft men deze regel in acht genomen?

Nu kom ik op internet wel dingen tegen als: in een opsporingsregister staan enkel hoofden met een gesloten mond en dat lachspieren het gezicht dusdanig vervormen dat het niet herkenbaar meer is ( :) ) . Toch vind ik het maar vreemd, juist aan een lach (en gebit!) kun je mensen makkelijk herkennen. Of zijn er nog meer argumenten om onze mond dicht stijf dicht te moeten houden op een paspoortfoto?

Om nog een punt van kritiek aan te snijden; waarom mogen baby's niet ondersteund worden als ze op de foto moeten, die in het paspoort van de ouders komt te staan? Een zichtbare hand van een ouder richt toch geen schade aan het beeld van de baby? Daarnaast: een baby verandert erg snel qua uiterlijk...na de paspoortverlengtijd van vijf jaar herken je deze echt niet terug...

Is het wel nodig dat baby's met een foto in het paspoort van ouders komen te staan?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Pasfoto's in paspoort

Gezichtsherkenningsoftware.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Pasfoto's in paspoort

@ Pectus: Vanaf 26 juni 2012 mag een kind niet meer worden bijgeschreven in het paspoort van (een van) de ouders (o.a. om kinderhandel en kindersmokkel zoveel mogelijk te kunnen voorkomen). Alle kinderen moeten dan een eigen reisdocument hebben, hetzij id-kaart, hetzij paspoort. De geldigheid van alle kinderbijschrijvingen en kinderstickers vervalt per die datum.

Voor een pasfoto van een baby mag er geen zichtbare ondersteuning zijn. Het kind mag natuurlijk wel ondersteund worden als het niet zelf rechtstandig kan blijven.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Pasfoto's in paspoort

Ik meen me te herinneren dat een heel subtiele glimlach nog net kon, zolang je je mond maar gesloten houdt en je tanden dus niet te zien zijn. Dit is inderdaad gedaan zodat gezichtsherkenningssoftware er makkelijker mee uit de voeten kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Pasfoto's in paspoort

Vermits we toch in het café zijn: een vermakelijke kortfilm! gebaseerd op dit gegeven.

Reageer