Genexpressie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Genexpressie

De lichaamscellen van één individu bezitten niet alle hetzelfde pakket eiwitten. De variatie in eiwitvorming is het gevolg

van:

A verschillende concentraties aan mRNA in de ribosomen;

B verschillende DNA-strengen in verschillende lichaamscellen.

a A is juist, B is onjuist;

b B is juist, A is onjuist;

c A en B zijn beide juist;

d A en B zijn beide onjuist.
Het antwoord moet a zijn. Vind iemand dat deze vraag een beetje vreemd gesteld is?

Elke cel kan alle eiwitten produceren, maar niet in elke cel worden alle eiwitten geproduceerd. Dat komt omdat niet van elk stukje DNA, mRNA wordt gemaakt. Om dit te formuleren als concentratie vind ik een beetje vreemd.

Het antwoord impliceert namelijk, alsof alle mRNA in meer of mindere mate aanwezig is in de ribosomen. Dat is toch niet waar?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Genexpressie

Het antwoord impliceert namelijk, alsof alle mRNA in meer of mindere mate aanwezig is in de ribosomen. Dat is toch niet waar?
Klopt. De vraag is prima maar het antwoord gaat nergens over. Ik zou zeggen dat beiden stellingen fout zijn.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Genexpressie

Klopt. De vraag is prima maar het antwoord gaat nergens over. Ik zou zeggen dat beiden stellingen fout zijn.


Dat had ik ook aanvankelijk geantwoord, maar volgens het antwoordenmodel is het a. Ik moet zeggen dat ik het ook heel bedenkelijk vindt. Genexpressie wordt namelijk niet verklaard door de "concentratie" van mRNA, zo lijkt mij...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Genexpressie

Misschien dat de docent concentratie 'nul' ook telt?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Genexpressie

Het zou kunnen, maar ik blijf het een vreemd antwoord vinden. Logischer zou zijn om te spreken van het feit dat delen van het DNA in sommige cellen geblokkeerd is. Dit resulteert in andere concentraties van mRNA, maar dit is het gevolg.

Reageer