Koken bij kamertemperatuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 108

Koken bij kamertemperatuur

Tjah, de vraag is zeer simpel:

Is er een stof die kookt bij kamertemperatuur (en bij koken mag ik dan automatisch verdampen er ook bij nemen? of zijn deze twee begrippen volkomen apart te verstaan?)

Zo ja, kan je deze stof modifieren (een andere stof bij doen, zodanig dat de kooktemperatuur hoger en lager wordt?)

Zo neen, is het mogelijk een dergelijke stof te maken?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Koken bij kamertemperatuur

wat versta je onder koken?

Bij koken van water is van vloeibare vorm naar gasvorm.

Wat uiteindelijk rest is dus een gas vorm. Zo kun je zeggen dat iedergas (zoals zuurstof) kook bij kamer temperatuur.

Verder kan ik water laten koken op kamertemperatuur.

Dit kan ik niet door het toevoegen van een bepaalde stof maar ik kan het op een andere manier modificeren. Namelijk door de druk te veranderen.

water gaat koken bij 100 graden celcius (daar is het op gedefineerd) waarom word het gas? omdat het genoeg energie heeft om los te komen van de andere moleculen, anders gezegt. Hij heeft teveel energie om zich aan de aantrekkingskracht tussen de waternmoleculen te houden.

Als je de druk verlaagd. wil het water al wat meer het terkorkt in de ruimte om hem heen opvullen dus wordt het als het ware al wat tot gas "gezogen" daarom is er minder warmte energie voor nodig.

Je kan een stof zijn kooppunt dus modificeren om door de druk te veranderen

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Koken bij kamertemperatuur

Inderdaad, water kan koken bij kamertemperatuur als de druk maar laag genoeg is. Een stof die een laag kookpunt bij 1 atm heeft, is bijvoorbeeld acetaldehyde (ca 21 °C)
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Koken bij kamertemperatuur

Ik denk dat dreamz bedoeld of er een stof bestaat die zijn kookPUNT bij kamertemperatuur heeft. Het kookpunt van een vloeistof is gedefinieerd als:
die temperatuur, waarbij de verzadigingsdruk gelijk is aan de druk op de vloeistof
Het kookpunt van een zuivere stof is dus alleen te beïnvloeden door de druk te veranderen. Je kan echter wel stoffen (oplosmiddelen) toevoegen om het kookpunt te veranderen. Het beste lenen zich hiervoor:
  • Water ---------------- Kk = 0,53
  • Azijnzuur ------------ Kk = 3,07
  • Benzeen ------------- Kk = 2,64
  • Naftaleen ------------ Kk = 5,80
  • Fenol ----------------- Kk = 3,56
  • Ether ----------------- Kk = 2,02
  • Kamfer --------------- Kk = 6,0
Ook dit komt uit het polytechnisch zakboekje.

De Kk waarde betekent Molaire kookpuntverhoging. Dit kan je gebruiken om uit te rekenen hoeveel oplosmiddel je nodig hebt om het kookpunt te veranderen. De formule hiervoor is:

DT = Kk*(n/ml) (geen SI afkortingen, ik weet niet hoe ik die hier moet weergeven)

Hierin is:

DT: Temperatuursverandering

Kk: Molaire kookpuntverhoging

n : Aantal kmol opgeloste stof

ml: massa oplosmiddel

Ik hoop dat niet niet te scheikundig voor je is, ik ben er even vanuit gegaan dat je weet wat een mol is enz. Heb je toch verduidelijking nodig, roep dan maar.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 124

Re: Koken bij kamertemperatuur

Antoon schreef:wat versta je onder koken?

Bij koken van water is van vloeibare vorm naar gasvorm.

Wat uiteindelijk rest is dus een gas vorm. Zo kun je zeggen dat iedergas (zoals zuurstof) kook bij kamer temperatuur.
Dit is wel erg kort door de bocht. Een faseovergang van een stof houd in dat (bij een bepaalde druk en temperatuur) verder verwarmen geen temperatuursverhogen waar te nemen is: de temperatuur stagneert totdat de gehele stof in een andere fase is overgegaan.

Dit hoeft dus niet te beteken dat het naar een andere arregatietoestand is gegaan. Bij water is deze faseovergang wel een arregatieovergan (omdat water maar 1 vloeistoffase kent), maar er zijn tal van stoffen die een faseovergang kennen die niet te kenmerken zijn als arregatie-overgangen.

Dit houd in dat niet ieder gas bij kamertemperatuur kookt. Dit heeft hier niets mee te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Koken bij kamertemperatuur

Volgens mij gaan we een beetje verwalen in technische dingen. De topicstarter gaf al aan dat het een simpele vraag is. Dan moeten wij niet alle excessen uit de natuur- en scheikunde in dit forum gaan gooien. Ook de theorie en de definitie van koken lijken mij in dit opzicht een beetje vergezocht. De topicstarter wil gewoon een vloeistofstof weten die bij 20 to 25 °C en 1 atmosfeer bubbelt totdat alle vloeistof is weggebubbeld.

Acetaldehyde is hier geschikt voor zoals ik al zei, dit kookt bij 21 °C.

En nagenoeg bij elke stof verandert het kookpunt als je deze mengt met iets anders.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 124

Re: Koken bij kamertemperatuur

Dat kan wel zo zijn, maar als er dingen uitgelegd worden die niet correct zijn moet er toch de mogelijkheid zijn mensen hierop aan te spreken?

Het mooie aan dit soort fora is dat je van elkaar leert.

Re: Koken bij kamertemperatuur

Een kostelijk proefje, maar mooi om eens te zien,doe je met ether.

Je giet wat ether in een kolfje en sluit die aan op een vacuumpomp.De ether kookt op kamertemperatuur,en voor je het weet is die volledig in etherdamp omgezet.Etherdamp is zwaarder dan lucht,kruipt naar de laagste plaatsen en vormt met lucht een zeer explosief mengsel !!!Rook geen sigaret,het zou wel eens je laatste zijn !

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Koken bij kamertemperatuur

Is er een stof die kookt bij kamertemperatuur
Ja, er zijn verscheidene stoffen die een kookpunt van ongeveer 15-25 graden C hebben. Verder zijn er natuurlijk diverse stoffen die al ruim onder die temperatuur koken, zoals de meeste gassen.
(en bij koken mag ik dan automatisch verdampen er ook bij nemen? of zijn deze twee begrippen volkomen apart te verstaan?)
Is een beetje vaag gedefinieerd. Vanaf het kookpunt van een stof gaat deze over van vloeistof in damp, maar ook bij een lagere temperatuur vindt vaak al verdamping plaats.
Zo ja, kan je deze stof modifieren (een andere stof bij doen, zodanig dat de kooktemperatuur hoger en lager wordt?)
Ja, als regel wel. Zuiver water kan je bijvoorbeeld modificeren tot zout water, dat deels andere eiegnschappen heeft, zoals een andere dichtheid, kookpunt en vriespunt. Van deze eigenschap wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt om de wegen ijsvrij te houden.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Koken bij kamertemperatuur

JanMeut schreef:
Quote:  
(en bij koken mag ik dan automatisch verdampen er ook bij nemen? of zijn deze twee begrippen volkomen apart te verstaan?)
Is een beetje vaag gedefinieerd. Vanaf het kookpunt van een stof gaat deze over van vloeistof in damp, maar ook bij een lagere temperatuur vindt vaak al verdamping plaats.
Is het eigenlijk niet zo dat in principe alle stoffen bij elke temperatuur boven 0 K zullen verdampen, al zal de dampdruk van bijvoorbeeld ijzer ook bij kamertemperatuur nog te verwaarlozen zijn..

water (ijs) van -20C heeft volgens BINAS nog steeds een dampdruk van 0,1 kPa.

Mogen we kookpunt niet definieren als het punt waarbij de dampdruk gelijk is aan de omgevingsdruk? Dan vormen zich namelijk pas blijvende dampbellen IN de vloeistof, en dat is wat we koken noemen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Koken bij kamertemperatuur

Jan van de Velde schreef:JanMeut schreef:
Quote:  
(en bij koken mag ik dan automatisch verdampen er ook bij nemen? of zijn deze twee begrippen volkomen apart te verstaan?)
Is een beetje vaag gedefinieerd. Vanaf het kookpunt van een stof gaat deze over van vloeistof in damp, maar ook bij een lagere temperatuur vindt vaak al verdamping plaats.
Is het eigenlijk niet zo dat in principe alle stoffen bij elke temperatuur boven 0 K zullen verdampen, al zal de dampdruk van bijvoorbeeld ijzer ook bij kamertemperatuur nog te verwaarlozen zijn..

water (ijs) van -20C heeft volgens BINAS nog steeds een dampdruk van 0,1 kPa.

Mogen we kookpunt niet definieren als het punt waarbij de dampdruk gelijk is aan de omgevingsdruk? Dan vormen zich namelijk pas blijvende dampbellen IN de vloeistof, en dat is wat we koken noemen.
Zo heb ik het ook geleerd.Als de dampdruk gelijk is aan de heersende druk in de vloeistof,dan begint die te koken.Het kookpunt van vloeistoffen is sterk afhankelijk van de luchtdruk,dus de hoogte van de pot ten opzichte van het zeeniveau.Door de druk in de pot te varieren wijzig je het kookpunt.

Water moet niet noodzakelijk vloeibaar zijn om te verdampen.Ijs kan sublimeren.Massa's waterdamp krijgen we van het poolijs,ondanks de zeer lage temperatuur.

Berichten: 18

Re: Koken bij kamertemperatuur

Quote:

(en bij koken mag ik dan automatisch verdampen er ook bij nemen? of zijn deze twee begrippen volkomen apart te verstaan?)

Ja dit mag.

Als je water bij 20 graden Celsius hebt staan in een afgesloten beker dan is er een bij behorende dampfase deze is in evenwicht met de vloeistof dus zal er niks vernaderen met de beker. Zou ik de deksel ervan af halen dan zal de dampfase kunnen ontsnappen waardoor dit evenwicht gevoed moet worden uit de vloeistof fase door middel van verdamping(niet lezen als koken dat staat hierboven uitgelegd). Dus als je de beker lang genoeg laat staan zal het water verdampd zijn, denk bijvoorbeeld aan de vorming van regen (in de herfst en winter regend het over het algemeen het meest omdat het koud is dus de damp makelijk condenseert, maar bij die zelfde temperatuur vedampt het ook al is dat heel langzaam. Als je beker maar groot genoeg is heb je genoeg damp bij elkaar om het te laten regen).

P.S. dit is allemaal faseleer het eerste de beste boek wat je hier over leest staat dit allemaal tot in de kleinste detials uitgelegd.

Reageer