Glycolyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Glycolyse

Afbeelding

Dit is een plaatje afkomstig uit mijn fysiologieboek. Ben ik nou gek, of is dit plaatje ronduit fout?

Ze beginnen met glucose, waarvan de structuurformule niet eens klopt. Het moet C6H12O6 zijn.

Verder eindigen ze met pyruvaat, waarin maar 3 C-atomen zijn. Daar zijn ze dus de "2" vergeten. Ook blijkt uit de figuur nergens dat er netto 2 ATP ontstaat. In de tekst staat namelijk:
Glucose is de belangrijkste brandstof voor de synthese van ATP.

De suiker wordt door het bloed aangevoerd, in de cel actief opgenomen

en dan met behulp van de energie uit twee ATP-moleculen

gebonden aan fosforzuur tot fructose-1-6-difosfaat. Dit zijn de

eerste stappen van een reeks van negen reacties die in het cytosol

optreden, waarin met behulp van evenzoveel enzymen het glucosemolecuul

in twee stukken breekt, met als eindproducten twee moleculen pyrodruivenzuur (pyruvaat, figuur 2.12) en vier moleculen

ATP. Dit betekent een nettowinst van twee moleculen ATP,

omdat er twee zijn geïnvesteerd aan het begin van de reeks.
Heb ik gelijk?

Bij vootbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Glycolyse

die structuur van glucose is inderdaad fout, ze zijn boven een C vergeten, waaraan de O= gebonden moet zijn. het andere klopt wel: in de tekst staat duidelijk dat één glucose in twee wordt gesplitst, glucose bevat 6 C's, pyruvaat 3.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Glycolyse

Wat ik bedoelde is dat het "2x" teken verdwenen is. Zie bijvoorbeeld hier:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Glycolyse

In je boek staat geen reactievergelijking die 'kloppend' moet zijn maar een reactieschema. In een reactieschema worden alleen beginstoffen en reactieprodukten weergegeven en dus is het naar mijn idee niet fout. Al ben ik het wel met je eens dat het gekleurde schema duidelijker is.

Wat wel ontbreekt is naast de C in glucose de negatieve lading bij het pyruvaation.

Mocht je overigens een Binas hebben, dan kun je dit reactieschema daar ook vinden. Zie hiervoor bij glycolyse.

Reageer