Springen naar inhoud

C/n-verhouding

• Log in om te kunnen reageren

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1227 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2012 - 13:32

Hallo,
in mijn bioboek staat dat de C/N-verhouding een rol speelt bij de mineralisatiesnelheid.

Klopt dit?

Te weinig N: reducenten kunnen niet genoeg aminozuren maken om hun eigen eiwitten te maken.
Te veel N: reducenten maken te veel eiwitten, en hierdoor wordt een groot deel van de energie gebruikt voor eiwitsynthese in plaats van voor mineralisatie.
Te veel C: de verbranding levert veel energie, waardoor reducenten niet genoeg verbranden
Te weinig C: de verbranding levert te weinig energie, waardoor reducenten te veel gaan verbranden, en dus niet mineraliseren

Ik zie eigenlijk het probleem van 'te veel C' niet, en ik weet niet zeker of deze gedachtegangen kloppen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2012 - 17:47

Om je gedachten helder te krijgen, beschouw eens C:N verhoudingen in plaats van het te hebben over teveel C eens te gaan denken over "teveel C t.o.v. de beschikbare hoeveelheid N".

Op zijn minst zou je tot de conclusie meoten komen dat al twee regels van jouw vier overbodig worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

kweetvanniks

kweetvanniks

• >100 berichten
  • 121 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2012 - 16:31

Als er teveel C t.o.v. de beschikbare hoeveelheid N is. Wat gebeurt er dan? Zegt de verhoudingen tussen die stoffen iets bij de mineralisatiesnelheid?

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1227 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2012 - 19:21

@ Jan van de Velde:
OK, dan haal ik de 'te weinig'-punten weg:
- als er t.o.v. N zeer veel C aanwezig is, dan zal verbranding veel energie opleveren. Hierdoor is voor de energiebehoefte relatief weinig verbranding nodig. Als er relatief weinig wordt verbrand, krijgen ze minder N binnen, waardoor de eiwitsynthese ook terugloopt.
- als er t.o.v. C veel N aanwezig is, dan is de eiwitsynthese geen probleem. De verbranding levert niet genoeg energie op. Hierdoor zullen ze (te?) hard moeten werken. Of de reducenten sterven, omdat er niet genoeg te verbranden is.

Is dit het ongeveer...?

@ kweetvanniks:
Ik denk dat de mineralisatiesnelheid afneemt, omdat de reducenten minder hoeven te verbranden om dezelfde hoeveelheid energie te krijgen. Maar hierdoor neemt de eiwitsynthese toch ook af, wat niet goed is?

Veranderd door aminasisic, 29 januari 2012 - 19:24

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 januari 2012 - 20:28

Ik denk dat je het toch wat te ver zoekt allemaal. Het zit eerder in een "gebalanceerde voeding" voor je reducenten. Stel dat je een portie organisch materiaal aanbiedt zonder N, aan een kolonie van een miljoen bacteriën. De kolonie zal niet in aantal kunnen toenemen bij gebrek aan N. Slechts de stervende bacteriën zelf kunnen N leveren voor nieuwe bacteriën. Het gaat dus héél lang duren voordat alle organisch materiaal is verteerd. De mineralisatiesnelheid ligt dan érg laag, omdat de C/N ratio extreem hoog is.

Meer N betekent alleen een hogere mineralisatiesnelheid. Teveel N komt in de natuur voor zover mij bekend eigenlijk niet voor. Maar veel N in een verse composthoop en je hebt kans dat het composteringsproces té snel verloopt, en de hoop snel zó heet wordt dat dát weer het proces vertraagt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1227 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2012 - 21:39

Aha OK, bedankt :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures