Elektrisch veld

Moderator: physicalattraction

Berichten: 16

Elektrisch veld

Bij een magnetisch veld kun je eenvoudig vast stellen, dat het er is en hoe de veldlijnen er uit zien door te kijken naar de ijzervijsels rondom een magneet of naar hoe de stand van een kompas verandert afhankelijk van waar je bent op aarde. Maar hoe stel je nu vast dat er ergens een electrisch veld is.

Sorry voor mijn misschien wat domme vraag, maar ik ben geen natuurkundige, wèl een wetenschapper.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Elektrisch veld

Door een geladen voorwerpje in dat veld te brengen, en te kijken of dat voorwerpje dingen doet die zonder elektrisch veld niet te verklaren zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Elektrisch veld

scan0003.jpg
scan0003.jpg (758.93 KiB) 751 keer bekeken

Berichten: 16

Re: Elektrisch veld

Door een geladen voorwerpje in dat veld te brengen, en te kijken of dat voorwerpje dingen doet die zonder elektrisch veld niet te verklaren zijn.
Om te beginnen bedankt voor uw antwoord. Bij dit antwoord heb ik toch nog drie vragen. U moet daarbij bedenken, dat ik indertijd gymnasium alpha heb gedaan en dus GEEN natuurkunde.

Vraag 1. Hoe ontstaat een electrisch veld? Door een stroom door een draad misschien?

Vraag 2. Wat is een geladen voorwerpje?

Vraag 3. Wat voor dingen zou dat voorwerpje dan doen.

Ik kan me voorstellen, dat U denkt: Daar begin ik niet aan. De vrager moet maar weer terug naar de middelbare school. Ik zal het U niet kwalijk nemen, wanneer U niet verder op de vraag in wil gaan.

Om te laten zien, dat ik toch wel wat nadenk over natuurkunde verwijs ik U naar een site van mij over de speciale reltiviteitstheorie. Ik heb gezien, dat U zich ook bezig houdt met minicursussen natuurkunde. Misschien is dit iets. Het adres van de site is:

http://www.socsci.ru.nl/~advdv/EinsteinBold.htm

De site is nog niet klaar. Ik werk nog aan tijdsdilatatie, lengtekrimp en de tweelingen paradox.

Berichten: 16

Re: Elektrisch veld

[attachment=9424:scan0003.jpg]
Ik ben heel dankbaar voor dit antwoord. De tekst is zeer duidelijk en voor mij volkomen nieuw. Deze demonstratie laat duidelijk zien

- wat een mysterieus vak natuurkunde is,

- hoe inventief de eerste onderzoekers (Faraday) geweest moeten zijn en

- hoe je werkelijk een beginnend inzicht krijgt in de geheimen van de natuur.

Ja U begrijpt, dat ik natuurlijk niet weet wat een electroscoop is. Maar U hoeft daar niet op in tegaan. Zoudt U me wel nog kunnen zeggen uit welk boek of artikel de getoonde tekst is. Dan ga ik die eerst maar eens bestuderen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Elektrisch veld

Om te laten zien, dat ik toch wel wat nadenk over natuurkunde verwijs ik U naar een site van mij over de speciale reltiviteitstheorie.


Leg alsjeblief eens uit, Gym-alfa (no disrespect) , geen idee van wat een elektrisch veld zou kunnen zijn maar uitleg gaan schrijven over relativiteit?? Dat zijn twee dingen die ik niet kan rijmen.. :) ...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Elektrisch veld

De getoonde afbeelding komt uit het boek: elektriciteit Natuurkunde voor hogere technische scholen ) van de schrijvers: Baart , van Buuren ,J .Ellerbroek ,B .meulenbeld ,en j.h. Smitt Technische uitgeverij H. Stam N.V.

ISBN 90 11 39057 I

Ik vermoed dat dit boek niet meer nieuw te koop is

Kijk eens op marktplaats .nl

Wat een elektroscoop is , is volgens mij wel te vinden op de site van Wikipedia

Anders kijk je bij google bij afbeeldingen ( elektroscoop )

Op je andere vragen wil ik wel ingaan , maar graag 1 vraag tegelijk

Berichten: 16

Re: Elektrisch veld

aadkr schreef:De getoonde afbeelding komt uit het boek: elektriciteit Natuurkunde voor hogere technische scholen ) van de schrijvers: Baart , van Buuren ,J .Ellerbroek ,B .meulenbeld ,en j.h. Smitt Technische uitgeverij H. Stam N.V.

ISBN 90 11 39057 I

Ik vermoed dat dit boek niet meer nieuw te koop is

Kijk eens op marktplaats .nl

Wat een elektroscoop is , is volgens mij wel te vinden op de site van Wikipedia

Anders kijk je bij google bij afbeeldingen ( elektroscoop )

Op je andere vragen wil ik wel ingaan , maar graag 1 vraag tegelijk


Ik heb het boek al besteld via marktplaats.nl. Nog bedankt voor de tip. Ik wacht nog even met verdere vragen, maar die komen er zeker.

Berichten: 16

Re: Elektrisch veld

Leg alsjeblief eens uit, Gym-alfa (no disrespect) , geen idee van wat een elektrisch veld zou kunnen zijn maar uitleg gaan schrijven over relativiteit?? Dat zijn twee dingen die ik niet kan rijmen.. :) ...


Ik kan me voorstellen, dat U het allemaal een beetje vreemd vindt. Ik wilde na mijn Gym filosofie gaan studeren, maar ik was vooral geïnteresseerd in de mens dus werd het psychologie. In de psychologie ben ik, eigenlijk tegen beter weten in, langzaam in de mathematische psychololgie gerold en heb me in de loop der jaren wat wiskunde eigen gemaakt (kansrekening, logica, integraal- en differentiaal rekening). Het heeft jaren geduurd voordat ik in de gaten kreeg wat wetenschap eigenlijk was en hoe het werkte. De filosofie bleef me ook altijd interesseren. Wat me fascineerde binnen de relativiteitstheorie was enerzijds het opgeven van het idee van absolute tijd en anderzijds het aanvaarden van het idee van absolute snelheid. Dat er überhaubt iets absoluut zou kunnen zijn verbaasde me heel erg en daarom ben ik me gaan verdiepen in de speciale relativiteitstheorie. De algemene relativiteitstheorie lijkt me moeilijk toegankelijk vanwege de tensorrekening, waarvan ik tot op heden nog geen enkele kaas heb gegeten. Ik ben overigens wel redelijk thuis in de matrixrekening, maar tensorrekening lijkt me een heel ander verhaal. Wel ben ik er in de loop van de jaren (ik ben nu 77 dat is 11 maal 7) absoluut van overtuigd geraakt, dat alles in beginsel eenvoudig uitgelegd kan worden. Als je iets eenmaal echt begrepen hebt, dan moet je het ook eenvoudig (eventueel ook zonder wiskunde) en volledig uit kunnen leggen aan een leek. Als je dat niet kunt betekent dat simpel dat je het nog niet volledig begrepen hebt. Deze regel geldt mijnsinziens ook voor de algemene relativiteitstheorie. De klassieke relativiteitstheorie is strijdig met de wetten van Maxwell, terwijl de speciale relativiteitstheorie dat niet is. Dat maakt beide (Maxwell en de speciale relativiteitstheorie) uitermate interssant, vandaar mijn belangstelling voor het electromagnetisme, waarvan de electriciteit het meer mysterieuze deel is, omdat je het minder direct kunt zien zoals bij het magnetisme. Denk maar aan het noorderlicht, dat momenteel door de uitbasrting op de zon zo mooi te zien is in de noordelijke landen.


Berichten: 16

Re: Elektrisch veld

Ook U ben ik heel dankbaar voor de tip. Ik heb de applets bekeken. In de applet hieronder:

http://www.virtueelpracticumlokaal.nl/elek...schveld1_nl.htm

wordt bij de uitleg gezegd:

"Een elektrisch veld kan voorgesteld worden met behulp van veldlijnen; dit zijn lijnen die ieder punt raken aan de richting van de veldsterkte in het punt. De veldlijnen van een elektrisch veld van twee ladingen worden weergegeven in het applet hieronder."

Mijn vraag is nu: wat moet ik me voorstellen bij een 'electrische lading'. Er is immers sprake van 'twee ladingen'. Ik dacht dat een elektrische lading altijd door een draad ging. Maar bij nader inzien hoeft dat natuurlijk niet altijd. Denk bv. aan de bliksem. Die gaat van het éne punt (misschien een wolk) naar een ander punt (bv. de aarde). Vlak voordat de bliksemschicht ontstaat moet er natuurlijk al zoiets als een lading in beide punten (wolk en aarde) aanwezig zijn, want anders kan er nooit een bliksemschicht ontstaan. Ja, en als er twee ladingen zijn (eigenlijk twee objecten met ieder een eigen lading) dan zullen er om die ladingen heen natuurlijk wel veldlijnen zijn. Verder kan ik me dan ook nog wel voorstellen, dat de twee ladingen ongelijk moeten zijn, want dan kan het te veel bij de éne lading naar het te weinig bij de andere lading. Zit ik met deze gedachtengang op het goede spoor?

Als het allemaal klopt wat ik hier zeg, dan is het beroemde adagium toch waar, dat je, als je iets wil leren, je in feite dezelfde weg moet gaan, als degenen die het voor het eerst bedacht hebben (Faraday en Maxwell).

Re: Elektrisch veld

Mijn vraag is nu: wat moet ik me voorstellen bij een 'electrische lading'. Er is immers sprake van 'twee ladingen'. Ik dacht dat een elektrische lading altijd door een draad ging. Maar bij nader inzien hoeft dat natuurlijk niet altijd. Denk bv. aan de bliksem. Die gaat van het éne punt (misschien een wolk) naar een ander punt (bv. de aarde). Vlak voordat de bliksemschicht ontstaat moet er natuurlijk al zoiets als een lading in beide punten (wolk en aarde) aanwezig zijn, want anders kan er nooit een bliksemschicht ontstaan. Ja, en als er twee ladingen zijn (eigenlijk twee objecten met ieder een eigen lading) dan zullen er om die ladingen heen natuurlijk wel veldlijnen zijn. Verder kan ik me dan ook nog wel voorstellen, dat de twee ladingen ongelijk moeten zijn, want dan kan het te veel bij de éne lading naar het te weinig bij de andere lading. Zit ik met deze gedachtengang op het goede spoor?
Ja - alleen is het niet nodig dat er twee (of meer) ladingen zijn, ook een enkele lading heeft een elektrisch veld.
Als het allemaal klopt wat ik hier zeg, dan is het beroemde adagium toch waar, dat je, als je iets wil leren, je in feite dezelfde weg moet gaan, als degenen die het voor het eerst bedacht hebben (Faraday en Maxwell).
Globaal genomen is dat juist, maar we hoeven (gelukkig) niet eerst alle dwaalwegen te bewandelen die vroegere onderzoekers gegaan zijn. Daarvoor is een mensenleven te kort.

Berichten: 16

Re: Elektrisch veld

Bartjes schreef:Ja - alleen is het niet nodig dat er twee (of meer) ladingen zijn, ook een enkele lading heeft een elektrisch veld.

Globaal genomen is dat juist, maar we hoeven (gelukkig) niet eerst alle dwaalwegen te bewandelen die vroegere onderzoekers gegaan zijn. Daarvoor is een mensenleven te kort.
Bedankt voor uw reactie.

T.a.v. 'een enkele lading': Als er sprake is van 'een enkele lading' is die dan altijd hetzij positief, hetzij negatief?

T.a.v. 'de dwaalwegen': Ja, dat is ons voordeel. Voor de dwaalwegen kunnen we worden behoed door de goede leerstof en/of door de goede leraar.

Re: Elektrisch veld

T.a.v. 'een enkele lading': Als er sprake is van 'een enkele lading' is die dan altijd hetzij positief, hetzij negatief?
Ik dacht altijd dat de hoeveelheid lading steeds een geheel veelvoud van de elementaire lading is. Maar volgens onderstaande link is het ingewikkelder:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elementaire_lading

Daar weet ik echter niet genoeg vanaf.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Elektrisch veld

Als er sprake is van 1 elektrische puntlading , dan is deze elektrische punt lading positief of negatief

Als voorbeeld van zo''n elektrische puntlading die positief geladen is , zou je een proton kunnen nemen.

Als voorbeeld van een negatieve elektrische puntlading zou je een elektron kunnen nemen.

Als je een proton neemt, dan is het elektrische veld radiaal naar buiten gericht.

Als je een elektron neemt ,dan is het elektrische veld radiaal naar binnen gericht.

Reageer