Reactievergelijking verbranding van etheen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Reactievergelijking verbranding van etheen

Ik vroeg mij af hoe je ook al weer de stochiometrische coëfficiënten kunt bepalen bij ingewikkelde reacties. In dit geval moet ik de reactie kloppend maken voor de volledige verbranding van etheen.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Berichten: 772

Re: Reactievergelijking verbranding van etheen

Bij ingewikkelde methoden werkt de methode a.d.h.v. matrices altijd. Ik weet niet of je deze methode gezien hebt? In onderstaande pdf staat de methode uitgelegd, d.m.v. een voorbeeld (zie pag. 38)

www.t3vlaanderen.be/fileadmin/media/cahiers/pdf/cahier23.pdf

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Reactievergelijking verbranding van etheen

excuses voor een mogelijke offtopic, maar wat is er zo ingewikkeld aan het volledig verbranden van etheen :) ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Reactievergelijking verbranding van etheen

Gewoon een (3x3)-stelsel herleiden tot een (2x2)-stelsel door één onbekende weg te werken m.b.v. de substitutiemethode. Het zat weer even ver weg en zoals je zelf al aangeeft kun je ook de matrix methode toepassen voor het oplossen van dit stelsel van vergelijkingen.

Het juiste antwoord is dan:

2C2H4 + 5O2 Afbeelding 4CO2 + 2H2O

Dat had ik met het blote oog eerlijk gezegd niet direct gezien. :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Reactievergelijking verbranding van etheen

In één klap ga je dit inderdaad niet oplossen, maar in een paar opeenvolgende stapjes kan iedere VMBO-er dat, en die hebben écht geen benul van matrices.

C2H4 + O2 Afbeelding CO2 + H2O

C in orde maken

C2H4 + O2 Afbeelding 2CO2 + H2O

H in orde maken

C2H4 + O2 Afbeelding 2CO2 + 2H2O

O in orde maken (Dit bleek later misteld te zijn)

C2H4 + 2½O2 Afbeelding 2CO2 + 2H2O

C2H4 + 3O2 Afbeelding 2CO2 + 2H2O

halfje wegwerken (is dus niet meer nodig)

2C2H4 + 5O2 Afbeelding 4CO2 + 4H2O

en dan blijkt je stelseloplossing nog niet in orde,of is de 2H20 een typefoutje?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Reactievergelijking verbranding van etheen

ik moet toegeven dat ik in de zes jaar dat ik reactievergelijkingen aan het balanceren ben nog nooit een stelsel heb opgelost. Er zijn toch veel eenvoudiger trucjes? Zoals een element identificeren dat slechts éénmaal aan beide kanten voorkomt, en dit eerst initieel balanceren, dan het volgende element, ... en vervolgens gehele getallen maken.

EDIT: Jan van de Velde heeft het vóór mij perfect uitgelegd.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Reactievergelijking verbranding van etheen

O in orde maken

C2H4 + 2½O2 [img]../mods/chem/rightarrow.gif[/img] 2CO2 + 2H2O
Dat moet zijn: C2H4 + [color="#FFsub0000sub"]3[/color]O2 [img]../mods/chem/rightarrow.gif[/img] 2CO2 + 2H2O
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Reactievergelijking verbranding van etheen

Dat moet zijn: C2H4 + [color="#FFsubsub0000subsub"]3[/color]O2 [img]../mods/chem/rightarrow.gif[/img] 2CO2 + 2H2O
:)

ik ga het hierboven verbeteren
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer