Asynchrone motor

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 50

Asynchrone motor

Hallo

Ik heb vraag waarom men asynchrone moter asynchroon noemen. Is dit omdat de magnetische werking van de ten opzichte van een synchrone motor anders is? Is dit te verklaren met de wet van Lenz en de Lorentzkrachten in de stroom voerende geleider?

Ik heb ook nog een tweede vraag. Heeft er iemand van jullie al gehoord van een versordiagram? Is dit hetzelfde als fasordiagram?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Asynchrone motor

Een asynchrone motor heet asynchroon omdat hij niet precies even snel draait als de netfrequentie. Er blijft een klein snelheidsverschil over, de z.g. slip.

Bij een synchrone motor is de rotor een magneet die niet anders kan dan op de netfrequentie meelopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Asynchrone motor

klazon schreef:Een asynchrone motor heet asynchroon omdat hij niet precies even snel draait als de netfrequentie. Er blijft een klein snelheidsverschil over, de z.g. slip.

Bij een synchrone motor is de rotor een magneet die niet anders kan dan op de netfrequentie meelopen.
Heb je al ooit gehoord van dat versordiagram? In mijn cursus staat stelt dat diagram het voor en na ijlen van stoom op spanning van elektrische componenten (zoals spoel, condenstator en weerstand) in serie schakelingen en bij paralleschakelingen van deze elektrische componenten voor en na ijlen van spanning op de stroom.

Het lijkt me meer een fasordiagram met een verschuiving van cosφ. Of mag nu die cosφ alleen gebruikt worden in de vermogen driehoek?

Ik bedank je trouwens voor je snelle reactie!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Asynchrone motor

Versor is een term die me niks zegt, net zo min als fasor.

Zou hetzelfde kunnen zijn als vector, maar daar kon ik met google geen bevestiging voor vinden.

Misschien kan iemand anders hier uitsluitsel geven?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Asynchrone motor

@klazon: Zie voor het begrip fasor http://nl.wikipedia.org/wiki/Fasor
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Asynchrone motor

@klazon: Zie voor het begrip fasor http://nl.wikipedia.org/wiki/Fasor
Als men de stroom wil berekenen met complexe getallen kan je deze "vectoren" dan in het complexe vlak voorstellen?

Reageer