Weetjes over de microscoop

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10

Weetjes over de microscoop

Haai, ik moet samen met 2 andere meisjes van mijn klas een groepswerk maken voor fysica van de microscoop.

Ik doe het deel 'weetjes' ik heb er al een paar:

Een optische microscoop of lichtmicroscoop, die gebruik maakt van lichtstralen, kan tot ongeveer 2500 maal vergroten.

Een elektronenmicroscoop, waarbij gebruikt gemaakt wordt van elektronenstralen, kan wel een miljoen maal vergroten. Speciale microscopen kunnen zelfs honderden miljoenen malen vergroten

Telescoop

De uitvinding van de microscoop gaat hand in hand met de uitvinding van de telescoop. Voor beide instrumenten heb je twee lenzen nodig. Al naar gelang de afstand tussen de lenzen kun je een telescoop of een microscoop maken.

Lippershey

Hans Lippershey was een Nederlander van Duitse afkomst. Overigens wordt hij net zo vaak Lipperhey als Lippershey genoemd. Hij vroeg patent aan voor een telescoop in 1608. Deze was ontwikkeld nadat hij kinderen op straat zag spelen met twee lenzen. Ze ontdekten spelenderwijs dat ze het beeld op die manier konden vergroten. Eigenlijk hebben spelende kinderen de microscoop ontdekt!

Huygens

Antoni van Leeuwenhoek verbeterde het concept van de microscoop en Galileo het concept van de telescoop. Christiaan Huygens lukte het om de eerste goed werkende en krachtige telescoop te maken in 1662. Deze was vier meter lang. Huygens experimenteerde ook met lenzen op masten. De afstand tussen het objectief, de lens waar je door kijkt en de voorlens was soms 66 meter groot.

kent iemand soms nog leuke weetjes over een microscoop?

groetjes en alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Weetjes over de microscoop

Voor welke klas is het bedoeld? Moet je ook inhoudelijk ingaan op de werking ervan?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Weetjes over de microscoop

Overigens wordt hij net zo vaak Lipperhey als Lippershey genoemd. Hij vroeg patent aan voor een telescoop in 1608. Deze was ontwikkeld nadat hij kinderen op straat zag spelen met twee lenzen. Ze ontdekten spelenderwijs dat ze het beeld op die manier konden vergroten. Eigenlijk hebben spelende kinderen de microscoop ontdekt!
Houd er rekening mee dat dit een leuke anecdote is, niet onmogelijk maar dat het zeker geen bewezen waarheid is. Lenzen slijpen was duur (hand)vakwerk, lenzen waren dus geen dingen waar je kinderen vrijelijk mee liet spelen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Weetjes over de microscoop

3e wetenschappen, de ene doet de werking (stralengang), de andere de geschiedenis en ik doe de powerpoint en de weetjes.

Ik zal er rekening mee houden!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Weetjes over de microscoop

Als dit ook over telescopen gaat, moet dan ook niet vermeld worden dat die veelal met (parabolische) spiegels werken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Weetjes over de microscoop

Het is ons eerste jaar fysica, hebben nog niets gezien over parabolische spiegels.......

Iemand nog weetjes?

DANKU

(ook voor de goeie raad :) )

Reageer