Simpele vraag: hoogst bekende atoomnummer?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

Simpele vraag: hoogst bekende atoomnummer?

Hoewel het waarschijnlijk vast wel ergens op internet te vinden is, leek het me makkelijker om het hier even te vragen. Het is al bijna twee jaar geleden dat ik voor het laatst een Scheikundeles op de middelbare school had, en ik vroeg mij af wat op dit moment het hoogst bekende atoomnummer, met het daarbij horende element is?

Ik had ergens gelezen over Ununoctium met nummer 118, maar dat was uit het jaar 2002, dus in die tien jaar tijd zijn er vast wel weer hogere nummers.

Alvast bedankt voor de respons,

Mvg,

Triton456

Berichten: 19

Re: Simpele vraag: hoogst bekende atoomnummer?

En als iemand ook welk hoog element langer dan een seconde blijft bestaan voor het vervalt, dan zou ik dit ook zeer op prijs stellen.

Mvg,

Triton456

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Simpele vraag: hoogst bekende atoomnummer?

Simpel antwoord: We verwachten dat mensen eerst zelf rondkijken voor ze iets vragen, en als ze iets vragen, dat ze dan in ieder geval aangeven waar ze al gezocht hebben. Dat voorkomt dat mensen onnodig tijd steken in het het zoeken naar een antwoord dat je zelf ook had kunnen vinden.

Dus: Waar heb je al gezocht? En met welke zoektermen?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 19

Re: Simpele vraag: hoogst bekende atoomnummer?

Via google heb ik Hoogst bekende atoomnummer en Highest known atom ingetikt. Hierdoor kwam ik twee keer bij nr 118 uit. Bij http://news.nationalgeographic.com/news/20...ew-element.html en http://forum.fok.nl/topic/72622/3/25, uit 2002 en 2006. Zoals ik al zei, ik dacht dat het makkelijk was om het iemand te vragen die het eventueel al wist, in plaats van zelf weet ik het hoeveel pagina's af te zoeken.

In ieder geval alvast bedankt voor de respons,

Mvg,

Triton456

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Simpele vraag: hoogst bekende atoomnummer?

Voor jou is dat makkelijker, maar voor een ander...? :)

Van element 118 zijn inderdaad succesvolle syntheses gerapporteerd. Van elementen met hogere nummers (voorlopig) niet. Aan het element is ook nog geen naam gegeven.

Wat betreft je tweede vraag: Dat is element 114 (ook nog niet vernoemd). Zie hier
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 19

Re: Simpele vraag: hoogst bekende atoomnummer?

Bedankt voor de snelle respons, dit was inderdaad wat ik wou weten. Ook de link die u me gestuurd hebt is inderdaad handig.

Sorry als dit niet de goede methode was. Ik heb zelf nog wat verder gezocht en zag dat zelfs op Wikipedia in het Periodiek systeem 118 als hoogste stond. Ik schaam me dus wel een beetje voor de vraag, als het zo simpel te vinden is.

In ieder geval toch bedankt voor uw begrip en antwoord, en ik zal, indien ik weer een vraag heb, eerst zelf beter zoeken.

Hier kan wat mij betreft een slotje op.

Mvg,

Triton456

Reageer