Krat op vrachtwagen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 316

Krat op vrachtwagen

Ik moet een natuurkundig vraagstuk oplossen en ik wil graag weten of ik de juiste gedachtegang heb. Ik kan de antwoorden niet controleren dus ik zou graag bevestiging hebben van iemand. :)

Een krat van 12.0 kg staat op een vrachtwagen, die stilstaat voor een stoplicht. De krat staat 1.80 m verwijderd van de open laadklep, dus als de vrachtwagen begint te rijden kan de krat er uit vallen. De vrachtwagen accelereert met 2.20 m/s2. De statische en kinetische wrijvingscoefficienten tussen de krat en de vloer van de vrachtwagen zijn respectievelijk \(\mu_s = 0.19\) en \(\mu_k = 0.15\). Hoelang duurt het voordat de krat van de vrachtwagen is gevallen?

Om te beginnen definieer ik de beweging van de vrachtwagen als de positieve x-richting. De vrachtwagen beweegt versneld met een versnelling van a=2.20 m/s2. In het frame van de vrachtwagen krijgt de krat dus een versnelling van -a. Een voorwerp heeft namelijk de neiging om zijn oorspronkelijke snelheid te behouden en wilt dus niet mee gaan met de vrachtwagen (simpel gezegd).

De kracht die in de negateive x-richting op de krat werkt is dan F=ma=12.0 x -2.20=-26.4 N. De normaalkracht is gelijk, maar tegengesteld, aan de zwaartekracht: n=mg=12.0 x 9.81=118 N (postieve y-richting). De maximale statische wrijvingskracht is \(f_s = \mu_sn = 0.19 \cdot 118 = 22\) N. Wat ik hiermee moet is me niet helemaal duidelijk. Ik zou zeggen dat de krat in staat is om te bewegen omdat er een resulterende kracht in de negatieve x-richting werkt. Verder doe ik er niks mee.

De kinetische wrijvingskracht bedraagt \(f_k = \mu_k n = 0.15 \cdot 118 = 18\) N. Met de tweede wet van Newton kan ik nu de versnelling van de krat berekenen:
\(\sum{F} = F + f_k = -26.4 + 18 = -8.4 N = ma\)
\(a = \frac{\sum{F}}{m} = \frac{-8.4}{12} = -0.70\)
m/s2

Met s=0.5at2 bereken ik nu t=2.7 s. Kan iemand dit bevestigen? Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Krat op vrachtwagen

De maximale statische wrijvingskracht is \(f_s = \mu_sn = 0.19 \cdot 118 = 22\) N. Wat ik hiermee moet is me niet helemaal duidelijk. Ik zou zeggen dat de krat in staat is om te bewegen omdat er een resulterende kracht in de negatieve x-richting werkt. Verder doe ik er niks mee.
Inderdaad slechts vaststellen dat de krat inderdaad zál gaan schuiven. Met een µs van 0,23 zou dat niet gaan gebeuren en ben je klaar met rekenen.
Met s=0.5at2 bereken ik nu t=2.7 s.


mijn rekenmachine komt uit op 2,27 s, met juiste significantie 2,3 s.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 316

Re: Krat op vrachtwagen

Maar is dit het goede antwoord denk je?
ja

Berichten: 316

Re: Krat op vrachtwagen

Ik wil nog even terugkomen op dit oude onderwerp. Ik redeneer hier vanuit het frame van de vrachtwagen, is dit wel juist? Volgens mij is het geen inertiaalstelsel en kan ik Newton niet toepassen in dit stelsel.

Wat is wel de juiste redenatie hier?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Krat op vrachtwagen

Hier zit je m.i. te moeilijk te denken.

De kracht nodig om de krat nét als de vrachtwagen met 2,2 m/s² te laten versnellen is 26,4 N.

via de wrijving kan er echter maar maximaal 22 N geleverd worden.

Nu het ding dus direct zal gaan schuiven wordt die kracht zelfs nog kleiner, nl 18 N

de krat krijgt dus t.o.v. een waarnemer in de berm slechts een versnelling van a=F/m = 18/12 = 1,5 m/s², t.o.v. een waarnemer in de vrachtwagen -0,7 m/s².

Dat mag je gewoon galileïsch transformeren. Stel je de situatie voor waarbij er géén wrijving is tussen krat en laadvloer, en de vrachtwagen optrekt aan 0,7 m/s².

De inertiaalstelselfout is nu op zijn best dat een argeloze waarnemer op de vrachtwagen meent dat het spookt, want zonder dat er tegen de krat wordt geduwd gaat dat ding ineens glijden.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer