Elektromotor met 1 omwenteling per 3600 seconden?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Elektromotor met 1 omwenteling per 3600 seconden?

Hallo,

Ik weet niet helemaal of ik hier goed zit met de volgende vraag, maar ik doe toch een gooi.

Ik ben bezig om een uurwerk te maken, dat de tijd via een rollenketting aangeeft (inspiratie: http://scienceblogs.com/sciencepunk/clock.jpg). De rollenketting heb ik inmiddels (144 schakels) en ook een passend tandwiel (12 tanden). Ik wilde dit monteren op een standaard klok-aandrijving (op de minutenwijzer), maar deze blijkt helaas niet sterk genoeg te zijn. Bovendien is het de bedoeling dat de klok 'reverse' loopt, dus tegen de klok in (ivm het gemak van het aflezen). Er is mogelijkheid om een zgn high-torque klokmechanisme aan te schaffen, maar ik ben alsnog bang dat deze niet sterk genoeg is en deze loopt bovendien niet 'reverse'.

Ik ben nu op zoek naar een kleine, goedkope elektromotor, die in staat is om het gewicht van de ketting (ongeveer 200 a 250 gram) te dragen. De elektromotor moet precies n te stellen zijn om 1 omwenteling per 3600 seconden maakt (dus 12 schakels per uur). Hierdoor zou de gehele ketting in precies 12 uur rondgaan.

Mijn vraag is: bestaat dit, waar kan ik aan een dergelijk motortje komen en hoe kan ik deze instellen op het aantal rotaties? Zoals verwacht, het budget voor dit project is wel beperkt, dus ik zit niet echt te wachten op een trappenmotor met stuurprogramma etc van 300 euro :)

Ik hoop dat er iemand is die me hiermee kan helpen!

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Elektromotor met 1 omwenteling per 3600 seconden?

Crouzet heeft motoren die 1rpm draaien. Koppel daaraan een Maxon60:1 gearbox en je hebt 1 omwenteling per uur met bovendien genoeg mechanische sterkte om je ketting te dragen.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer