Zijn vogels reptielen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

Zijn vogels reptielen?

Reptielen zijn een parafyletische groep waar vogels niet bij horen (dus het zijn geen reptielen), maar mijn leraar zegt dat het het gebruik van "vogels EN reptielen" fout is, want vogels zijn reptielen (behoren tot de reptielen clade) en kunnen zelfs dinosauriërs genoemd worden. Hoe zit het nou? :S

Dit is trouwens niet voor een opdracht ofzo, ik vroeg het me gewoon af.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Zijn vogels reptielen?

Verplaatst naar biologie
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Zijn vogels reptielen?

Ik begrijp je eigenlijke vraag niet zo goed, maar dit kan ik je vertellen erover:

Het is zo dat vogels geëvolueerd zijn uit de reptielen. Een belangrijk bewijs hiervoor is de Archaeopteryx. Dit dier is een zogenaamde "overgangsvorm" tussen de reptielen en de vogels. Het vertoont eigenschappen van reptielen (je kan het dus zien als een "vliegende dinosauriër"), maar het vertoont ook kenmerken van de vogels (veren, ...).

Het is belangrijk dat je inziet dat de vogels geëvolueerd zijn uit de reptielen. Wat je leraar zegt "vogels zijn reptielen", vind ik wat ongenuanceerd. Ze vertonen gelijkaardige kenmerken (de ene soort meer dan de andere en vroeger beter dan nu) en een vliegende dinosauriër kan je zien als een soort 'voorganger' van de vogels. De Archaeopteryx (zie hierboven) is een dier dat als het ware 'het midden' houdt tussen beide (reptielen en vogels) en is dus een belangrijke bewijs/bevestiging voor de evolutietheorie.
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Berichten: 32

Re: Zijn vogels reptielen?

QuarkSV schreef:Ik begrijp je eigenlijke vraag niet zo goed, maar dit kan ik je vertellen erover:

Het is zo dat vogels geëvolueerd zijn uit de reptielen. Een belangrijk bewijs hiervoor is de Archaeopteryx. Dit dier is een zogenaamde "overgangsvorm" tussen de reptielen en de vogels. Het vertoont eigenschappen van reptielen (je kan het dus zien als een "vliegende dinosauriër"), maar het vertoont ook kenmerken van de vogels (veren, ...).

Het is belangrijk dat je inziet dat de vogels geëvolueerd zijn uit de reptielen. Wat je leraar zegt "vogels zijn reptielen", vind ik wat ongenuanceerd. Ze vertonen gelijkaardige kenmerken (de ene soort meer dan de andere en vroeger beter dan nu) en een vliegende dinosauriër kan je zien als een soort 'voorganger' van de vogels. De Archaeopteryx (zie hierboven) is een dier dat als het ware 'het midden' houdt tussen beide (reptielen en vogels) en is dus een belangrijke bewijs/bevestiging voor de evolutietheorie.
Oké, dus eigelijk is "vogels en reptielen" gewoon goed en vormen ze gewoon een aparte groep die enkel nauw verwant en geëvolueerd is uit de reptielen?

Berichten: 12.262

Re: Zijn vogels reptielen?

Het is een beetje een definitiekwestie. Moderne vogels en reptielen komen voort uit gezamelijke voorouders, maar dat maakt ze niet per se tot 1 categorie. Het zou zoiets zijn als beweren dat 'vissen en zoogdieren' ook incorrect is omdat ze allebei voortgekomen zijn uit de gewervelden van weleer.

Praktisch genomen is het onderscheid tussen vogels en reptielen voor de gemiddelde mens best duidelijk, dus ik denk dat je best iets kun stellen als 'vogels en reptielen hebben de neiging om eieren in een nest te leggen' zonder dat het overbodig is beide groepen apart te noemen.

Waar je die lijn trekt lijkt me volledig willekeurig - iets als 'mensen en amoebes' zou ook incorrect zijn als het enige argument was dat ze geen gemeenschappelijke voorouder mogen hebben, hoe ver dat ook terug in de evolutie gaat. Als je het nog verder doorvoert kennen cellen en hun mitochondria ook een gemeenschappelijke voorouder - wellicht iets voor je leraar om over na te denken?
Victory through technology

Berichten: 32

Re: Zijn vogels reptielen?

Het zou zoiets zijn als beweren dat 'vissen en zoogdieren' ook incorrect is omdat ze allebei voortgekomen zijn uit de gewervelden van weleer.


Mijn leraar zei dat ook dit incorrect is. Maar ik snap het nu wel, hij trekt de lijn gewoon een beetje raar en daar raakte ik in de war van. Hij is ook geen bioloog maar een arts of iets dergelijks (in iedergeval thuis in de medische wereld) dus hij zei wel meer dingen waarop wij, student biologen hem moesten verbeteren. Ik begrijp nu hoe het zit, bedankt voor de moeite iedereen. :]

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Zijn vogels reptielen?

De klasse Aves (vogels) worden geclassificeerd onder de superorde Dinosauria, dus vogels mogen dinosauriërs worden genoemd. Alle dinosauriërs en vogels vormen samen één monofyletische cluster met een gemeenschappelijke voorouder.

Reptielen zijn een groep van organismen met een verzameling van morfologische, fysiologische kenmerken (schubben, ectothermie,...). Deze indeling geeft echter niet de evolutionaire geschiedenis weer. Met de huidige taxonomische kennis is het duidelijk dat de reptielen samen -inderdaad- een parafyletische groep vormen binnen de clade Amniota. Vandaag kan men reptielen dus beschouwen als alle amnioten die geen vogel of zoogdier zijn. Vogels zijn dus per definitie geen reptielen. Als we echter met evolutie bezig zijn dan gebruiken we niet langer de term "reptielen", omdat die niet de evolutionaire geschiedenis weergeeft die heeft plaatsgevonden.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Reageer