Mtdna muteert sneller dan dna in de celkern

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Mtdna muteert sneller dan dna in de celkern

Ik weet dat mtDNA verschilt in vorm van 'celkern'DNA, mtDNA is namelijk ringvormig, en het kan enkel via de vrouwelijke lijn worden doorgegeven. Daarnaast bevat mtDNA weinig genen t.o.v. het DNA in de celkern, en zorgen de mitochondriën als organel zelf voor energielevering aan verschillende organen. Een defect in het mtDNA kan dus grote gevolgen hebben.

In mijn biologieboek staat dat mtDNA 20x sneller muteert dan het DNA in de kern. Gebeurt dit 'gewoon', of is er een reden waarom dit een stuk sneller zal plaatsvinden t.o.v. DNA? Heeft het beperkt aantal genen in mtDNA hier mee te maken, of staat dat er volledig los van?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Mtdna muteert sneller dan dna in de celkern

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Mtdna muteert sneller dan dna in de celkern

Zoals je al aangaf fungeren de mitochondriën als energieleverancier van de cel. De nodige energie ontstaat uit het opbouwen van een protonen gradiënt over het binnenste mitochondriale membraan. Deze proton gradiënt wordt in stand gehouden door de elektronen transport keten, dit is een vrij uitgebreid systeem waar elektronen (van bijv. NADH) worden afgegeven aan een finale elektronen acceptor.

In aërobe systemen is zuurstof deze finale elektronen acceptor. Niet tegenstaande dat dit systeem op een vrij efficiënte manier in zijn werk gaat sluipen daar af en toe toch wat foutjes in waardoor uiterst reactieve zuurstof radicalen ontstaan. Deze interageren gemakkelijk met het mtDNA wat een verhoogde kans op mutaties veroorzaakt.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Mtdna muteert sneller dan dna in de celkern

Maar waarom interageren radicalen dan gemakkelijker of enkel met mtDNA, en niet met normaal DNA?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Mtdna muteert sneller dan dna in de celkern

Maar waarom interageren radicalen dan gemakkelijker of enkel met mtDNA, en niet met normaal DNA?


Tenzij ik de uitleg verkeerd begrijp: omdat ze in de mitochondriën zitten, daar is alleen mtDNA
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Mtdna muteert sneller dan dna in de celkern

Tenzij ik de uitleg verkeerd begrijp: omdat ze in de mitochondriën zitten, daar is alleen mtDNA
Dat begrijp je goed hoor, maar ik bedoelde meer of die radicalen (van het mtDNA) dan de celkern (waar immers het DNA zich bevindt) niet binnen kunnen dringen....of dat wellicht wel doen, maar geen invloed hebben. Misschien duidelijker:

- Radicalen kunnen wel/niet de celkern binnendringen.

- Indien het antwoord hierboven 'wel' is; Radicalen kunnen wel/niet het DNA beïnvloeden, naast het mtDNA.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Mtdna muteert sneller dan dna in de celkern

ik denk dat radicalen dusdanig reactief zijn, dat ze allang zijn weggereageerd/opgeruimd voor ze uit de mitochondriën, door het celplasma en in de celkern geraken
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Mtdna muteert sneller dan dna in de celkern

- Radicalen kunnen wel/niet de celkern binnendringen.
Geen idee, maar wat Typhoner zegt is sowieso correct. Daar hebben we peroxidasen, katalasen en nog enkele andere enzymen voor.
ik denk dat radicalen dusdanig reactief zijn, dat ze allang zijn weggereageerd/opgeruimd voor ze uit de mitochondriën, door het celplasma en in de celkern geraken
Je kan het volgens mij een beetje vergelijken met een vliegtuigongeluk op Schiphol. Dit is nefast voor Schiphol maar hoeft daarom geen enorme gevolgen te hebben in bijv. New York. Het is een beetje een extreem en bij de haren getrokken voorbeeld maar ik kan even niets beters bedenken, het principe wordt wel duidelijk denk ik.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer