Verband molaliteit ~molariteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 57

Verband molaliteit ~molariteit

Hallo

Een van de mogelijke theorievragen op het examen van volgende week is mogelijks het volgende:

Bewijs dat m = 1000M / (1000d - M.Mr)

waarbij Mr de moleculaire massa is van de opgeloste stof

waarbij M de molariteit is van de oplossing

waarbij d de dichtheid is van de oplossing in g/ml

Ik heb dit maar zit vast:

molaal = 1 mol opgeloste stof/1kg oplosmiddel

= (1 mol opgeloste stof/liter)/(1kg oplosmiddel/liter)

= (1 M)/((1kg oplossing/liter)-(1kg opgeloste stof/liter))

= (1 M)/((1g oplossing/ml)-(1kg opgeloste stof*mol/liter*mol))

= (1 M)/((1g oplossing/ml)-(mol/liter*1kg opgeloste stof/mol))

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Verband molaliteit ~molariteit

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Verband molaliteit ~molariteit

het is best dat je wat formeler werkt, in de zin dat je niet expliciet met "1 mol" werkt, persoonelijk werk ik liever met "# mol, etc)

Maareh, je bent er toch geraakt:
(1 M)/((1g oplossing/ml)-(mol/liter*1kg opgeloste stof/mol))
= (1 M)/(dichtheid-(molair*molaire massa))

die 1000 komt nog van de eenheden: je molaire massa staat immers in grammen.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 57

Re: Verband molaliteit ~molariteit

Ja dat weet ik maar dit: (1 M)/((1g oplossing/ml)-(mol/liter*1kg opgeloste stof/mol))

is toch niets anders dan: 1M / (d - 1000g/mol * M) ?? Ik zie niet echt in hoe je die 1000 daar weg krijgt om dan 1000M / 1000d - (Mr * M) te krijgen? Zit ier al dagen op te zoeken (en mijn medestudenten ook) en we geraken er maar niet aan uit...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Verband molaliteit ~molariteit

Thomas93 schreef:Ja dat weet ik maar dit: (1 M)/((1g oplossing/ml)-(mol/liter*1kg opgeloste stof/mol))

is toch niets anders dan: 1M / (d - 1000g/mol * M) ?? Ik zie niet echt in hoe je die 1000 daar weg krijgt om dan 1000M / 1000d - (Mr * M) te krijgen? Zit ier al dagen op te zoeken (en mijn medestudenten ook) en we geraken er maar niet aan uit...
als we het zuiver in eenheden zetten, krijgen we:

mol/L / (g/mL - (mol/L)*(g/mol))

althans, dit zullen de eenheden zijn die je gaat invullen. Omdat g/mL hetzelfde is als kg/L, krijg je dus ook:

mol/L / (kg/L - (mol/L)*(g/mol))

je ziet dat er hier één eenheid uit de toon valt: als je die g/mol laat staan, krijg je als eenheid nooit mol/kg. Dus kan je er nog 0.001 kg/g mee vermenigvuldigen. Als je het geheel (teller en noemer) met 1000 vermenigvuldigd zul je er zijn.

Ik zou hiervoor opnieuw een warm pleidooi willen houden om niet meer dingen als 1 mol / 1L te schijven, maar gewoon mol / L, met evt. een label als # mol opgeloste stof / # L oplossing.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 57

Re: Verband molaliteit ~molariteit

Ik snap het eigenlijk niet echt, als je teller en noemer vermenigvuldigt met 1000 klopt dat niet toch? Heb ik al gedaan en kwam niet uit...ik weet dat er normaal geen volledig uitgewerkte antwoorden gepost worden, maar ik heb hier echt al lang opgezocht en heb maandag examen chemie en heb nog heel wat werk voor de boeg dus ik vrees dat ik er ook niet veel tijd meer ga kunnen insteken wil ik rondgeraken met de rest...is het mogelijk om eens de uitwerking hiervan te posten aub? Dan zal mijn euro wellicht wel vallen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Verband molaliteit ~molariteit

jij hebt:

mol/L / (g/mL - (mol/L)*(g/mol))

wat hetzelfde is als

mol/L / (kg/L - (mol/L)*(g/mol))

om de eenheden te laten kloppen schrijf je:

mol/L / (kg/L - (mol/L)*(g/mol)*(0.001 kg/g))

wat na vermenigvuldiging met 1000 geeft wat je wil.

ofwel: exact wat ik in mijn vorige comment heb geschreven.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 57

Re: Verband molaliteit ~molariteit

dan krijg ik toch 1000M / ((1000d) - (M)*(kg/mol) ? Mr staat niet in kg/mol maar g/mol toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Verband molaliteit ~molariteit

dan krijg ik toch 1000M / ((1000d) - (M)*(kg/mol) ? Mr staat niet in kg/mol maar g/mol toch?


neen, het is juist *dankzij* die extra factor dat je de molaire massa als g/mol mag invoeren! Zonder die extra correctie had je ze, om de eenheden te laten kloppen, moeten invoeren als kg/mol. Dit betekent dat je de molaire massa eerst had moeten delen door 1000, wat nu al in de formule vervat zit.
This is weird as hell. I approve.

Reageer