Springen naar inhoud

2de afgeleide impliciete functie

• Log in om te kunnen reageren

hwgxx7

hwgxx7

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2012 - 11:04

Dag,

ik heb dus een probleem met het vinden van de (correcte) oplossing van volgende functie:

Ik heb reeds de 1ste afgeleide gevonden

f : x -> y : LaTeX

1ste afgeleide LaTeX

Echter de 2de afgeleide geeft me een incorrectantwoord, volgens m' opgavenbundel. Indien ik WolframAlpha gebruik geeft deze zelfs het statement 'false'...
Terwijl (weerom volgens het opgavenboek) het zou moeten zijn: LaTeX

Mijn berekening voorlopig:

LaTeX

Hoe kan ik de laatste vgl. uitwerken ? Hoek dien ik een product met LaTeX af te leiden ?

Dankjewel.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 januari 2012 - 11:13

In je notatie zit er nog iets niet goed, daar je soms 'dy' en soms 'dx' zet...

Los daarvan: de afgeleide van y*y' is niet anders dan anders hoor (productregel)... Dus: (y*y')' = y'*y' + y*y''. Kun je hier mee verder?

PS: ik heb de volledige berekening zelf nog niet geprobeerd. Als je er niet uit geraakt nu, zal ik dat eens doen, maar de info is sowieso nuttig :).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

hwgxx7

hwgxx7

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2012 - 14:09

Ik heb de correct oplossing gevonden, wat betreft die fout bij de afleiding van de eerste afgeleide: de functie f(x)=y moet idd. worden afgeleid naar de veranderlijke x uiteraard.

Indien gewenst wil ik gerust hier de afleiding ook posten hoor..

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 januari 2012 - 15:05

Indien gewenst wil ik gerust hier de afleiding ook posten hoor..

Dat is zowel voor jezelf (wij kunnen het controleren) als voor toekomstige gebruikers met hetzelfde probleem handig meegenomen :).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

hwgxx7

hwgxx7

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2012 - 16:00

Nou, dan zal ik dat ff. doen :):

Ik begin rechtstreek met het resultaat van de 1ste afgeleid, die zal iedereen wel kunnen bepalen.

LaTeX

dit zet ik om naar: LaTeX

deze uitdrukking ga ik afleiden naar x: LaTeX
de 2de afgeleide y afzonderen: LaTeX
nu vervang je alle LaTeX door LaTeX , de eerste afgeleide die ik eerder berekent had

het rechterlid moet nu geheel op noemer LaTeX gebracht worden, daarna wordt de telelr volledig uitgewerkt

als dit alles correct wordt uitgevoerd blijft er enkel in het rechterlid de term LaTeX over
hier verschijnt dan de oplossing voor de 2de afgeleide LaTeX

Bij WolframAlpha wordt deze functie niet afgeleid zoals een impliciete functie dient afgeleid te worden, moet ik daar mss. iets extra bij ingeven/anders ingeven?

grtz

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures