Remspoor en snelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Remspoor en snelheid

hallo,

Ik heb een vraag over natuurkunde.

Mijn natuurkunde leraar lecht alles heel erg moeilijk uit. Dan begrijp ik er niks van.

Remspoor: 62.5m

Remvertraging: 5m/s

Tijd: 55 sec


En ik moet weten hoe snel hij reed voordat hij ging remmen.

Zou iemand mischien de bijpassente formule hiervan willen zeggen.

Zodat ik het kan uitreken, want ik loop echt vast met natuurkunde :)

Alvast heel erg bedankt.

Joost

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Remspoor en snelheid

Je hebt twee formules moeten leren voor de remweg: s = ½·a·t2 en s = vgem·t. Welke kun je hier gebruiken?

Berichten: 5

Re: Remspoor en snelheid

Ik denk de 0,5.a.t in kwadraad.

Want we weten de Tijd en alleen de a weet ik niet wat dat betekend

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Remspoor en snelheid

a is de afkorting van "acceleration", versnelling.

met een beetje geluk heb je een BINAS, daarin staat een tabel (havo/vwo versie tabel 4, vmbo-versie tabel 6) met alle grootheden en hun symbool mét de bijbehorende eenheid en het symbool daarvoor. Leer de grootheden en hun eenheden die je per hoofdstuk tegenkomt uit je hoofd, veel meer dan een stuk of 40 zijn dat er niet in een hele middelbareschoolloopbaan, en je kunt niet zonder.

Alleen, die tijd kan nooit 55 s bedragen hebben, als een auto er zó lang over mag doen om tot stilstand te komen maakt hij zeker geen remspoor. t=5 s is hier het correcte gegeven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Remspoor en snelheid

Oke dankjewel, Ik heb een binas van mbo klas 1. Ik zou kijken of het daar in staat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Remspoor en snelheid

Lukt die berekening dan ook?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Remspoor en snelheid

Ik denk het wel.

Klopt het dat ik:

0,5x-5x55 in kwadraad=-7562,5

of

5x55=275

Klopt 1 van deze 2?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Remspoor en snelheid

nee, klopt voor geen meter :) . Om te beginnen slaat, zoals ik al eerder zei, die 55 s nergens op. Dat moet 5 s zijn.

als je weet dat de auto al remmende/slippende 62,5 m aflegt in 5 seconden, wat was dan de GEMIDDELDE snelheid?

Pak dat aan op een systematische manier, netjes genoteerd.

[microcursus] systematisch rekenvragen oplossen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Remspoor en snelheid

62,5:5= 12,5

Dus zijn gemiddelde snelheid bij het remmen is 12,5 m/s

En hoe zou ik nu naar de snelheid voor het remmen kunnen gaan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Remspoor en snelheid

denk even mee:

Je staat met 100 euro op zak naar de kermis. Elk half uur geef je een tientje uit, als je na 2½ uur naar huis gaat zit er dus nog 50 euro in je portemonnee.

Hoeveel geld heeft er die avond GEMIDDELD in je portemonnee gezeten?

Dit zie je waarschijnlijk zonder berekening. Zou je dit ook in een formuletje kunnen gieten met die getalletjes 100 en 50? En dan die formule herschrijven met termen als gemiddelde snelheid, eindsnelheid en beginsnelheid?
62,5:5= 12,5
Ik weet niet van welke collega van me jij natuurkunde hebt gehad, maar ik ken eigenlijk geen collega's die dat er niet zó inrammen:
s= 62,5 m

t= 5 s

vgem = ??

vgem = s/t = 62,5 : 5 = 12, 5 m/s.
Als je je zo'n werkwijze niet aanwent loop je namelijk muurvast zodra het een tikje ingewikkelder wordt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer