Springen naar inhoud

Scheiden van mengsel

• Log in om te kunnen reageren

Bleuken

Bleuken

• >250 berichten
  • 250 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2012 - 10:45

Zou iemand mij aub op weg kunnen helpen met deze vraag:

What is the best technique to separate the metylesters of C18:0, C18:1 (cis and trans), C18:2, C18:3 and C:20. Draw a chromatogram with the elution order?

Welke volgorde zouden jullie nemen?

Alvast bedankt,

Mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2012 - 23:29

Vind het niet een echt duidelijke vraag. Het hangt in sterke mate af van je type kolom en programma dat je gaat gebruiken. Op een polaire kolom doe je hiervoor normaal zou gebruiken komen de C18 voor de C20, maar voor de rest is het voor unsaturated C18 volgens mij niet zo makkelijk te bepalen welke eerst komt.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8808 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 februari 2012 - 02:13

Ik zou er in de regel vanuit gaan dat op een (relatief) polaire kolom de onverzadigde producten er later af komen dan de overzadigde.

In de praktijk denk ik dat je de scheiding eerder zou doen op hplc met een relatief apolaire kolom (C18 ofzo) waarbij de volgorde precies omgekeerd is, dus eerst 18:3, dan 18:2, 18:1, 18:0 en uiteindelijk 20:0.

Overigens is die scheiding niet super betrouwbaar, het kan bijvoorbeeld goed zijn dan 20:4 ergens tussen 18:2 en 18:3 van de kolom af komt. Voor de stoffen in de opgave zal echter de verwachtte volgorde best kloppen. Als je dit in de realiteit gaat doen meet je eerst de retentietijden van de zuivere stoffen en/of meet je wat er van de kolom af is gekomen (door fracties op te vangen en daarna met uv/vis, masspec, oid nader te onderzoeken).
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures