Springen naar inhoud

Schip wordt in dok gesleept

• Log in om te kunnen reageren

rockinmath

rockinmath

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2012 - 13:09

Een schip wordt een dok binnengetrokken d.m.v. een lier op de kop van het schip.
Het hoogteverschil tussen het dok en het dek van het schip bedraagt 4 meter.
De kabel die wordt opgewonden door de lier zit vast aan een ring op het dok, de snelheid v
waarmee de kabel wordt binnegehaald bedraagt 2 m/min.
Als het schip een massa heeft van 100 ton bereken dan de spanning in de kabel als het dek van het
schip horizontaal 5 meter van de ingang van het dok verwijderd is.

Niet zo moeilijk zou men zeggen. De horizontale snelheid u waarmee het schip het dok nadert
is gelijk aan u = v/cos(a) waarbij a de hoek is die de kabel maakt met de horizontale richting.
Aangezien die hoek a toeneemt naarmate het schip het dok nadert neemt dus ook u toe. Er is dus
een kracht K in horizontale richting en bijgevolg ook een spanning T in de kabel.
Het "opgegeven" antwoord voor de spanning in de kabel blijkt uit te komen op 18,2 N en dat lijkt mij
niet juist! Het klopt althans niet met mijn berekening die een factor 1000 hoger uitkomt.

Gaarne hulp!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 januari 2012 - 14:40

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Het "opgegeven" antwoord voor de spanning in de kabel blijkt uit te komen op 18,2 N en dat lijkt mij
niet juist! Het klopt althans niet met mijn berekening die een factor 1000 hoger uitkomt.

Het zou het eerste antwoordenboekje niet zijn met een druk- of rekenfoutje. 18 N is inderdaad een onredelijk antwoord.
Een vergeten k(N)-tje lijkt dan voor de hand te liggen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures