Redoxreactie kaliumjodide en waterstofperoxide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Redoxreactie kaliumjodide en waterstofperoxide

Ik zit met de volgende vraag:

Voor een Po scheikunde hebben wij meerdere proeven moeten uitvoeren waarbij (indien mogelijk) een redoxreactie ontstaat.

Bij één van de proeven hebben wij Kaliumjodide (opl), zwavelzuur en waterstofperoxide (opl) bij elkaar in een reageerbuis gedaan. Wat wij waarnemen is dat er een vaste stof ontstaat en dat de oplossing donker oranje wordt.

Bij het opstellen van de redoxreactie kom ik tot het volgende:

Halfreactie:

2 I- --> I2 + 2e-

H2O2 + 2e- --> 2 OH-

Totaalreactie:

2 I- + H2O2 --> I2 + 2 OH-

Wat ik mij nu afvraagt is welke stof de rode kleur veroorzaakt en welke stof de vaste stof veroorzaakt?

Ik denk aan de ene kant dat Jood voor de donker oranje kleur zorgt, maar het wordt ook een vaste stof....

Iemand die mij op weg kan helpen?

Mvg, Stefan

Berichten: 772

Re: Redoxreactie kaliumjodide en waterstofperoxide

Controleer nog eens de tweede halfreactie. Het waterstofperoxide wordt, in zuur milieu, niet omgezet in OH-, maar in water. Voorts vermeld je ook dat de reactie in zuur milieu verloopt, maar toch staan in de totaalreactie geen enkele H+ ionen. Probeer de reacties eens opnieuw te schrijven.

De ontstane gele kleur is niet afkomstig van het dijood. Dijood kleurt namelijk donkerblauw/paars in aanwezigheid van zetmeel.

Berichten: 14

Re: Redoxreactie kaliumjodide en waterstofperoxide

De ontstane gele kleur is niet afkomstig van het dijood. Dijood kleurt namelijk donkerblauw/paars in aanwezigheid van zetmeel.


Maar in zijn verhaal staat niet dat er zetmeel toegevoegd wordt?

Berichten: 6

Re: Redoxreactie kaliumjodide en waterstofperoxide

Controleer nog eens de tweede halfreactie. Het waterstofperoxide wordt, in zuur milieu, niet omgezet in OH-, maar in water. Voorts vermeld je ook dat de reactie in zuur milieu verloopt, maar toch staan in de totaalreactie geen enkele H+ ionen. Probeer de reacties eens opnieuw te schrijven.
Ja klopt, foutje van mij. Had het inmiddels in het verslag al verbeterd maar hier nog niet. excuus.

Zie hieronder de (als het goed is) kloppende reactie.

Halfreactie:

H2O2 + H+ + 2e- --> 2OH- + H2O

I- --> I2 + 2e-

Totaalreactie

H2O2 + H+ + I- --> I2 + 2OH- + H2O

Maar dan blijft alsnog de vraag: Wat is de vaste stof en welke stof veroorzaakt de rode kleur?

En inderdaad. Er komt geen zetmeel in deze proef voor...

Berichten: 772

Re: Redoxreactie kaliumjodide en waterstofperoxide

De reactievergelijking klopt nog steeds niet. Controleer eens het aantal O atomen voor en na de pijl. Hint: na de pijl ontstaat geen OH-

Verder weet ik ook niet direct welk product een neerslag kan vormen als reactieproduct.

Berichten: 6

Re: Redoxreactie kaliumjodide en waterstofperoxide

NW_ schreef:De reactievergelijking klopt nog steeds niet. Controleer eens het aantal O atomen voor en na de pijl. Hint: na de pijl ontstaat geen OH-

Verder weet ik ook niet direct welk product een neerslag kan vormen als reactieproduct.
Er ontstaat geen OH-?

Zou u mij kunnen vertellen wat er dan wel ontstaat, dat verklaart misschien ook meteen de kleur....

Reageer