Springen naar inhoud

Dubbel integraal ingesloten door 2 functies

• Log in om te kunnen reageren

new holland

new holland

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2012 - 16:23

Hallo

Ik zit met het probleem dat ik niet weet hoe ik mijn genzen moet plaatsen. Het verder uitrekenen hoeft niet dat begrijp ik.
Het probleem zit in de bijlagen.

Alvast bedankt

Bijgevoegde Bestanden

• Bijlage  D.pdf   86,58K   72 maal gedownload

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hanzwan

hanzwan

• >100 berichten
  • 132 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2012 - 16:32

Heb je een schets gemaakt? waar snijden de twee lijnen elkaar?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik even snel gekeken heb en het integraal niet heb opgelost, echter, zodra je weet waar de twee lijnen elkaar snijden kun je je de onder en boven grens in de X en Y richting opstellen.

new holland

new holland

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2012 - 16:51

Heb je een schets gemaakt? waar snijden de twee lijnen elkaar?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik even snel gekeken heb en het integraal niet heb opgelost, echter, zodra je weet waar de twee lijnen elkaar snijden kun je je de onder en boven grens in de X en Y richting opstellen.

ze snijden elkaar in de oorspong en in (2;2)

ze snijden elkaar in de oorspong en in (2;2)

de schets heb ik gemaakt maar daar stopt het bij mij altijd daar zit ik vast.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 januari 2012 - 17:11

Verplaatst naar Calculus.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

hanzwan

hanzwan

• >100 berichten
  • 132 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2012 - 17:44

Ik probeer het altijd een vorm te geven door X in te zien als 'horizontale strepen' en Y als 'verticale strepen'. Als je dus de grafiek hebt dan wil je dat die X strepen lopen vanaf het x-coordinaat van het eerste snijpunt/begin tot en met het x-coordinaat van het laatste snijpunt.

Voor de Y coordinaten geldt hetzelfde, ik wil dat de horizontale strepen beginnen op de (in dit geval) onder rand van het interval en eindigen op de bovenrand.

Dus zal ik X laten lopen van 0 tot en met 2. en Y zal ik laten lopen van y=x^2/2 tot en met y=x

edit: reden van veranderen is dat het net andersom moest.

Veranderd door hanzwan, 29 januari 2012 - 17:52

appelsapje

appelsapje

• >100 berichten
  • 120 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2012 - 16:38

De beste manier om dit op te lossen is inderdaad een schets maken en kijken waar de 2 grafiek elkaar snijden.
Ik neem aan dat dit je wel lukt.
Nu, wat je dan eigenlijk doet is je integratiegebied beschouwen als een y(x)-integratiegebied, dit wil zeggen dat je weet "tussen" welke x-waarden je moet integreren (in dit geval de snijpunten tussen de 2 grafieken) en dat de y waarden "waartussen" je integreert afhangen van x (de waarden zijn functies van x, in dit geval dus de parabool en de eerste bissectrice).
Op je tekening zal je dan kunnen bepalen welke grafiek je onderste y waarde zal zijn, en welke je bovenste.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures