T-test excel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 80

T-test excel

Hallo allemaal,

Voor de statistische uitwerking heb ik de t-test moeten gebruiken. Alleen ik vroeg me af op welke formule dit is gebaseerd. Ik heb zelf even op de site gekeken van Microsoft, maar daar word ik niet veel wijzer van. Omdat ze het alleen de beschrijving geven van de matrix die je voor je reeks getallen moet selecteren. Het getal dat ze aangeven is het aantal zijden of de type t-toets. Zie onderstaande link:

http://office.microsoft.com/nl-nl/excel-he...P010335701.aspx

Ik moet dus namelijk weten, welke wisikundige formule excel toepast van de gepaarde t-toets. . Wie kan mij hiermee helpen?

Berichten: 132

Re: T-test excel

Weet je hoe de T-test werkt? Ik zal het verschil tussen een paired en unpaired T test uitleggen:

Stel dat je een medicijn test of iets dergelijks op een groep mensen en je wilt weten of het bijvoorbeeld de bloeddruk verlaagt. Je zou dan eerst de bloeddruk kunnen meten voordat het medicijn wordt gebruikt en daarna wanneer de testpersonen het medicijn hebben gebruikt. Een paired T-test wordt dan gebruikt om te testen of er een verschil zit tussen zonder en met medicijn. De test doet dit door van elk individueel persoon de meting voor van de meting na af te halen. Zo ontstaat er voor elke persoon een verschil. Als dit gemiddelde verschil significant verschilt van 0 dan is er dus aangetoond dat het medicijn de bloeddruk verandert. Significant kleiner verlaagt dan de bloeddruk en significant groter verhoogt de bloeddruk.

Voor de puur wiskundige benadering kan je hier de formules zien:

http://en.wikipedia.org/wiki/Paired_difference_test

Berichten: 80

Re: T-test excel

Hoi,

Dank je voor je bericht. Ja het principe snap ik wel hoor, ook de twee verschillende t-testen hoor. Maar dit was eigenlijk niet echt de antwoord op mijn vraag. Ik moet dus weten op welke formule excel microsoft de uitkomsten van de t-test op baseert. Ik denk dat ik dan contact moet opnemen met microsoft. Ik dacht, misschien weet iemand dat toevallig.

Berichten: 132

Re: T-test excel

het lijkt mij dat zij dit op eenzelfde manier doen als SPSS etc, die allemaal die gelinkte formule gebruiken. Echt 100% zeker weten doe ik het ook niet, ik denk dat je voor zo'n specifieke vraag inderdaad beter met Microsoft contact kunt opnemen.

Reageer