Normaalspanning ten gevolge van buiging

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Normaalspanning ten gevolge van buiging

Beste forumleden,

ik heb een vraag i.v.m. de momentenlijn wanneer je te maken hebt met een normaalspanning ten gevolge van een buiging.

Hieronder staat de vraag gegeven. Ik kan de Dwarskrachtenlijn uittekenen, mijn moment berekenen (Oppervlakte van de dwarskracht) en deze kan ik ook uitzetten. Maar nu zit ik vast bij deze oefening. Zoals je kan zien is de momentenlijn een parabool. Maar als je naar de dwarskrachtenlijn kijkt daalt het moment toch naar het midden toe? en dit is ook zo volgens de berekening van het moment. Waarom deze naar boven toe tekenen dan?

Oefening:

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kan zien bereken ik eerst het gewicht van de 'balk' zelf. En dan de reactiekrachten die ontstaan hierdoor.

Afbeelding

De momentenlijn staat aangegeven met een vraagteken.

Ik volg de redenering zoals deze onderstaande oefening, waar bij stijgende dwarskracht ook het moment stijgt. Maar hier daalt de dwarskracht naar het midden toe toch?

Afbeelding

Mijn excuses voor het vaak posten. Maar er kwam telkens error te staan, zag nu pas dat het er al op stond.

Alvast bedankt,

RL

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Normaalspanning ten gevolge van buiging

De momentenlijn teken je aan de kant van de getrokken vezel. Dus als je redeneneert met groter of kleiner moment, moet je naar de absolute waarde kijken, en vervolgens voor de oriëntatie zien welke zijde in druk/trek belast is. Voor zover ik zie, is het bij de voorbeeldjes die je hierboven geeft, steeds een geval waarbij de krachten langs een kant aangrijpen, en dus de balk (het profiel) doen buigen. Uiteraard zal de onderzijde in trek staan en teken je de momentenlijn dan daar.

Waarom teken je die momentenlijnen in zwarte stift dan bovenaan?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer