Experts: "nonnen moeten de pil nemen"

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Experts: "nonnen moeten de pil nemen"

Experts: "Nonnen moeten de pil nemen"


Katholieke nonnen leggen een gelofte van kuisheid af, dus u fronste daarnet terecht de wenkbrauwen toen u las dat nonnen de anticonceptiepil zouden moeten nemen. Maar het is bij hen niet om aan geboortebeperking te doen, maar de zusters te behandelen tegen zware menstruatiebloedingen en endometriose. Bovendien zou de pil de kans op verschillende kankers inperken.



Katholieke bio-ethici zien er geen graten in dat nonnen de pil slikken tegen hevige menstruatiebloedingen en endometriose, een chronische ziekte waarbij baarmoederslijmvlies zich buiten de baarmoederholte vasthecht aan verschillende organen en zo cysten vormt.


Lees het artikel hier.


Link naar het oorspronkelijke artikel in The Lancet.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Experts: "nonnen moeten de pil nemen"

Als ik enige kritiek mag leveren:


- Op de manier hoe ze het schrijven lijkt het of nonnen per definitie zware menstruatiebloedingen hebben, wat ik nogal frappant vind aangezien immers ook niet elke andere vrouw buiten het klooster met dergelijke klachten te kampen heeft tijdens de maandelijkse week. Dus of er gebeurt iets vreemds in het lichaam van nonnen, of maar een beperkt deel heeft hier last van....en dan is het toch een stuk minder vreemd, aangezien de anticonceptiepil wel vaker lijkt te worden voorgeschreven aan vrouwen met dergelijke klachten.


- Daarnaast doet het artikel vermoeden dat enkel vrouwen met zware menstruatiebloedingen kans maken op endometriose. Dat lijkt me niet geheel correct, aangezien endometriose puur het terugvloeien van een kleine hoeveelheid menstruatiebloed is, via de eileiders, en bij eigenlijk alle vrouwen plaatsvindt...ook wel retrograde menstruatie genoemd.


Al met al is het wel interessant hoe de pil ervoor kan zorgen dat er minder hevige menstruaties zullen plaatsvinden. Waarbij dus ook de hoeveelheid menstruatiebloed afneemt, terwijl het onbevruchte eitje gewoon zal moeten worden afgebroken, evenals een groot deel van het baardmoederslijmvlies. Wordt er dan minder baarmoederslijmvlies aangemaakt door gebruik van de pil --> waardoor de totale bloeding ook minder is?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Experts: "nonnen moeten de pil nemen"

Daarnaast doet het artikel vermoeden dat enkel vrouwen met zware menstruatiebloedingen kans maken op endometriose. Dat lijkt me niet geheel correct, aangezien endometriose puur het terugvloeien van een kleine hoeveelheid menstruatiebloed is, via de eileiders, en bij eigenlijk alle vrouwen plaatsvindt...ook wel retrograde menstruatie genoemd.


Dat is niet helemaal waar; retrograde menstruatie wordt gezien als voornaamste oorzaak van endometriose, maar de term endometriose heeft betrekking op het ontwikkelen van baarmoederslijmvliesweefsel op plaatsen buiten de baarmoeder.


Al met al is het wel interessant hoe de pil ervoor kan zorgen dat er minder hevige menstruaties zullen plaatsvinden. Waarbij dus ook de hoeveelheid menstruatiebloed afneemt, terwijl het onbevruchte eitje gewoon zal moeten worden afgebroken, evenals een groot deel van het baardmoederslijmvlies. Wordt er dan minder baarmoederslijmvlies aangemaakt door gebruik van de pil --> waardoor de totale bloeding ook minder is?


De werking is vrij simpel: Als de ovulatie wordt geremd, dan wordt ook de aanmaak van baarmoederslijmvlies geremd. Verder, wanneer de inname van "de pil" niet wordt onderbroken, vindt ook geen menstruatie plaats.

Het afbreken van een onbevruchte eicel zal geen noemenswaardige bijdrage leveren aan de hoeveelheid bloed. Een eicel is niet zo groot...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Experts: "nonnen moeten de pil nemen"

Dat is niet helemaal waar; retrograde menstruatie wordt gezien als voornaamste oorzaak van endometriose, maar de term endometriose heeft betrekking op het ontwikkelen van baarmoederslijmvliesweefsel op plaatsen buiten de baarmoeder.

Ja, dat klopt...maar wat heeft dat met zwaardere menstruatiebloedingen te maken? Mijn mening was dat ik de connectie tussen endometriose en zwaardere bloedingen niet zag...

Verder, wanneer de inname van "de pil" niet wordt onderbroken, vindt ook geen menstruatie plaats.

Ja, daar hebben we het al...dan gaan de onderzoekers er dus vanuit dat de nonnen de pil door blijven slikken en dus niet zullen menstrueren... Maar mijn vraag was: hoe de pil er voor kan zorgen dat (als de vrouw dus niet doorslikt) de menstruatie minder zwaar in de stopweek zal verlopen.

Het afbreken van een onbevruchte eicel zal geen noemenswaardige bijdrage leveren aan de hoeveelheid bloed. Een eicel is niet zo groot...

Is het niet zo dat wanneer een vrouw de pil slikt, er ook geen eicel zal rijpen...dus dan is er toch helemaal geen sprake van een eicel...groot of klein?!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Experts: "nonnen moeten de pil nemen"

Ja, dat klopt...maar wat heeft dat met zwaardere menstruatiebloedingen te maken? Mijn mening was dat ik de connectie tussen endometriose en zwaardere bloedingen niet zag...


Dat heeft er in eerste instantie niet direct iets mee te maken, maar mijn opmerking was enkel gericht op het feit dat je endometriose gelijk stelt aan retrograde menstruatie.


Ja, daar hebben we het al...dan gaan de onderzoekers er dus vanuit dat de nonnen de pil door blijven slikken en dus niet zullen menstrueren... Maar mijn vraag was: hoe de pil er voor kan zorgen dat (als de vrouw dus niet doorslikt) de menstruatie minder zwaar in de stopweek zal verlopen.


Nee, daar gaan de onderzoekers niet van uit, en dat is ook niet waar het artikel over gaat. HLN, het Vlaamse equivalent van de Telegraaf, heeft er een prietpraat-stukje van gemaakt. In het hele artikel komt het woord endometriose nul kere voor.


Is het niet zo dat wanneer een vrouw de pil slikt, er ook geen eicel zal rijpen...dus dan is er toch helemaal geen sprake van een eicel...groot of klein?!


Ik reageer enkel op jouw opmerking over het afbreken van een eitje.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer