Springen naar inhoud

Kalibratie met standaard additie

• Log in om te kunnen reageren

azvvo

azvvo

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2012 - 20:13

Stel je kalibreert door middel van standaard additie op de GC. Ik spike aan een willekeurig monster een aantal verschillende concentraties welke ik op de x-as uitzet. Ook voeg ik een zelfde hoeveelheid interne standaard toe aan zowel me monsters als mijn standaard additie oplossingen. Op de Y-as komen de verkregen Rel Area's (area component/area IS)

Hieruit krijg je een helling en een y-intercept. Gebruik je deze Y-intercept dan ook voor je andere onbekende monsters bestaande uit diezelfde matrix? of gebruik je alleen de helling om te rekenenen? Dus area/helling

Ik weet namelijk dat bij een gewone kalibratielijn vanuit een stockoplossing en je krijgt hier een y-intercept uit je deze van de area van je component aftrekt of optelt(afhankelijk van hoe die de Y-as snijdt) en vervolgens deelt door de helling.

Geldt dat voor standaard additie ook of doe je dat hier niet omdat de y-intercept afhankelijk is van de concentratie in het monste? en dit dus gaat verschillende voor de monsters die je aan de hand van de standaard additielijn berekent?

B.v.d. voor de hulp.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2012 - 22:46

in principe is de bekomen rechte alleen geldig voor het specifieke monster. Als je meerdere monsters wenst te meten, is een externe ijklijn minder afwas.

Als je zeker bent dat je steeds dezelfde matrix hebt, kan je eenmaal de volledige standaardadditie doen, en voor volgende metingen alleen het monster zelf meten (voor je intercept), terwijl je de slope van de rechte recupereert.

De standaard procedure om bij meerdere monsters matrixeffecten in rekening te brengen is als volgt: gewoon een externe ijklijn maken, en per monster twee oplossingen meten: gewoon het (evt. verdunde) monsters en het monster + een spike. Je kan dan van beiden de concentratie zoeken, en het verschil berekenen: dit zou in principe de spike terug moeten geven: de relatieve afwijking die dit met de werkelijke waarde geeft, moet < 5%

Veranderd door Typhoner, 30 januari 2012 - 22:48

This is weird as hell. I approve.

azvvo

azvvo

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2012 - 21:45

@typhoner dankjewel , het is duidelijk voor mij dan weet ik dat op de goede weg zit.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures