Olijfolie in koperen pot

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Olijfolie in koperen pot

Ok ik ben nieuw hier en ik zit een beetje hopeloos te sukkelen op oefeningen op thermodynamica .. :

Een koperen pot werd tot de boord gevuld met olijfolie en heeft een volume van 150 cm3 heel het systeem zal verwarmd worden van 6 C°-31 C° , de vraag is dan hoeveel olie er over het boordje van de pot zal stromen? Βolijfolie=0.68.10-3 K-1 en αkoper= 17.10-6 K-1 (tip koper is isotroop)

Alvast bedankt (: !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Olijfolie in koperen pot

Hoever kom je zelf al wel? Waarop loop je stuk?

moderator

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Olijfolie in koperen pot

Ik heb dus al kunnen berekenen hoeveel de olijfolie uitzet, dat is iets van 3.774 cm³ maar dan zit ik vast met die koperen pot. Ik heb geen idee wat de tip er ook mee heeft te maken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Olijfolie in koperen pot

Ik heb dus al kunnen berekenen hoeveel de olijfolie uitzet, dat is iets van 3.774 cm³ maar dan zit ik vast met die koperen pot. Ik heb geen idee wat de tip er ook mee heeft te maken


ken je het begrip "isotroop"?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 4

Re: Olijfolie in koperen pot

ken je het begrip "isotroop"?


Ik heb het opgezocht maar het maakt me niet echt veel wijzer..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Olijfolie in koperen pot

dat betekent dat eht in alle richtingen evenveel uitzet. Je kunt dus berekenen hoeveel de omtrek zal toenemen, je kunt berekenen hoeveel de hoogte zal toenemen, je kunt dus ook berekenen hoeveel de inhoud van de pot zal toenemen.

bedenk dus om het even welke vorm pot van 150 cm³, allen zullen ze dezelfde inhoudstoename kennen bij die temperatuursverhoging
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer