Aandelen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Aandelen

Hoi, ik vroeg me af of volgende (simplistische) redenering klopt:

Als men op Euronext Brussel aandelen verhandelt, dan bedraagt de kost voor een transactie ongeveer 1.5 %. Betekent dit dat als je een aandeel koopt en weer verkoopt, pas winst hebt als het aandeel meer dan 3 % steeg?

Voorbeeld: ik koop een aandeel aan 100 euro en betaal 1.5 euro voor de transactie. Het aandeel stijgt tot 103 euro, en ik verkoop. Ik betaal 1.55 voor de transactie. Netto-operatie: ik verlies eraan. Klopt dit?

Is het overigens mogelijk om intraday te kopen en verkopen, of is er een minimumduur dat je aandelen dient bij te houden over het algemeen?

Albast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Aandelen

Als men op Euronext Brussel aandelen verhandelt, dan bedraagt de kost voor een transactie ongeveer 1.5 %. Betekent dit dat als je een aandeel koopt en weer verkoopt, pas winst hebt als het aandeel meer dan 3 % steeg?
Dat klopt, meestal werkt men dan ook niet met procenten maar met een vaste kost per transactie.
Voorbeeld: ik koop een aandeel aan 100 euro en betaal 1.5 euro voor de transactie. Het aandeel stijgt tot 103 euro, en ik verkoop. Ik betaal 1.55 voor de transactie. Netto-operatie: ik verlies eraan. Klopt dit?
Klopt als een bus
Is het overigens mogelijk om intraday te kopen en verkopen, of is er een minimumduur dat je aandelen dient bij te houden over het algemeen?
Normaal is er geen minimumduur. Reken wel op een vertraging op je transactie die minstens 15 minuten bedraagt bij de beste bank, tot over een paar dagen vertraging per transactie in de traagste banken. Dat is ook afhankelijk van hoeveel aandelen er verhandelt worden.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Aandelen

317070 schreef:Dat klopt, meestal werkt men dan ook niet met procenten maar met een vaste kost per transactie.

Klopt als een bus
Een transactie is dan bijvoorbeeld 'kopen'; een andere is dan 'verkopen'? IK keek even en zag dat je aan minstens 7.5 euro/transactie (online). Op het kopen-verkopen betaal je dan 15 euro?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Aandelen

Zo simpel is het inderdaad (die 7.5 euro is natuurlijk niet per aandeel maar per partij aandelen.)

Let op, bij de meeste Nederlandse brokers betaal je zowel vaste als variabele kosten en dan ook nog een variabel bewaarloon.

Reageer