Minimaliseren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 758

Minimaliseren

Veronderstel ik heb:
\( min f(x) = x_1^2 + 10x_2^2 \)
\( s.t. g_1 = x_1^2 + x_2^2 - 20 \leq 0 g_2 = -x_1^2 - x_2^2 + 10\)
Ik moet nu opzoek gaan naar stationaire punten, waarbij ik gebruik moet maken van de KKT conditities (met lagrangian, bekend?) Dan moet ik dus eerst bepalen of de constraints wel active zijn, oftewel dan moet er gelden
\( \triangledown f + \mu * \triangledown g = 0 \)
voor alle constraints, maar dan krijg je iets als:
\( 2x_1 + \mu_1 *2x_1 + \mu_2 * - 2x_1 = 0 20x_2 + \mu_1 *2x_2 + \mu_2 * - 2x_2 = 0 \)
Meer onbekendes dan bekendes dus niet oplosbaar, dus ik mis vergelijkingen, maar het zijn inequality constrtaints mag ik die dan gelijk stellen aan 0? (zodat het misschien oplosbaar wordt?)

Weten jllie hoe zo iets moet?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Minimaliseren

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Minimaliseren

Ik denk dat misschien een vakforum geschikter is.

Betekenen deze voorwaarden dat je minimum wenst te zoeken tussen twee cirkels? In elk geval kan ik mij herinneren dat je voor multiplicatoren van Langrange elke afgeleide naar elke variabele, en naar elke parameter aan 0 moest gelijkstellen, wat voldoende vergelijkingen geeft.

Het kan ook dat dit niet de methode is die ik voor ogen heb.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Minimaliseren

Typhoner schreef:Ik denk dat misschien een vakforum geschikter is.

Betekenen deze voorwaarden dat je minimum wenst te zoeken tussen twee cirkels? In elk geval kan ik mij herinneren dat je voor multiplicatoren van Langrange elke afgeleide naar elke variabele, en naar elke parameter aan 0 moest gelijkstellen, wat voldoende vergelijkingen geeft.

Het kan ook dat dit niet de methode is die ik voor ogen heb.
Het klopt wel degelijk, op deze manier bekom je voldoende vergelijkingen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer