Diffusie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Diffusie

Afbeelding

Het uitgangspunt hier is dat er een glas is met een semi-permeabel membraan dat alleen water doorlaat. Stel je gooit links suiker bij. Het gevolg is dat het waterniveau links stijgt. Ik snap echter niet helemaal hoe dat tot stand komt.

De uitleg die ik kreeg is dat er links na het bijgooien van suiker minder watermoleculen zijn waardoor water door diffusie van rechts naar links stroomt omdat er rechts meer watermoleculen zijn. Echter, wat is er met de watermoleculen links gebeurt nadat er suiker bij is gegooid? Ze kunnen toch niet zomaar zijn verdwenen? Waar zijn ze? Kan iemand dit toelichten?

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Diffusie

De uitleg die ik kreeg is dat er links na het bijgooien van suiker minder watermoleculen zijn waardoor water door diffusie van rechts naar links stroomt omdat er rechts meer watermoleculen zijn.
Het vetgedrukt woord moet osmose zijn. Wanneer twee verschillende concentraties suiker (of wat dan ook) in water gescheiden zijn door een semi-doorlaatbaar membraan, dan zal het water van de lage concentratie naar de hoge concentratie gaan bewegen. De natuur probeert beide kanten van het membraan tot dezelfde concentratie te krijgen. De suikeroplossing wordt dus als het ware verdund vanuit de rechterkant, vandaar dat de rechterkant "leegloopt" en de linkerkant "volloopt".

Dus door osmose diffundeert het water van rechts naar links. Diffusie is iets anders: "diffusie" op Wikipedia(nl)

Zie verder ook "Osmose" op Wikipedia(nl)

Edit: Regel doorgestreept. Ik ben er bij nader inzien niet zeker van of dit ook diffusie mag heten.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Diffusie

Hetgeen TS laat zien is zonder enige twijfel osmose, maar aangezien osmose een specifiek geval is van diffusie (maar toegepast op een situatie met een membraan bij) kan je in principe ook spreken van diffusie. Dat is natuurlijk vrij onzinnig: als men je vraagt waar je woont antwoord je ook België of Nederland en niet Europa...
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer