JK flipflop

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 23

JK flipflop

Kan iemand mij vertellen wat exact het verschil is tussen een JK flipflop en een SR flipflop?

Ik heb een JK flipflop, deze werkt niet helemaal naar mijn verwachting, als ik op de set ingang een spanning zet, is de uitgang hoog, als ik dan een spanning op de reset zet, blijft de uitgang hoog.

Het is voor mij van belang dat als op de set ingang een spanning staat en er komt een grotere spanning op de reset, dat de uitgang gereset wordt.

Kan iemand mij helpen of heeft iemand een idee wat ik beter kan toepassen???

Alle hulp is welkom,

Bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: JK flipflop

Bij een JK ff heb je ook nog de J en K ingang die het resultaat beinvloeden en je hebt ook nog een clockpuls nodig.

Zoek eens met google op datasheet 4027. En bekijk dan de waarheidstabel die er in die datasheet staat.

Berichten: 226

Re: JK flipflop

Bij J=K=1 is het gedrag verschillend. Dat is de tweedelerstand; dan wisselt de toestand van de uitgang bij elke klokpuls.

Dat doet de SR-flipflop niet bij S=R=1. Dan is de uitgang steeds 0 of 1 , afhankelijk of de set of reset overheerst.

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Flip-flop

Berichten: 23

Re: JK flipflop

Ok, bedankt tot zover.

Ik ben ook even met een JK flipflop aan het proberen, als ik een spanning op de set zet, dan wordt de uitgang hoog, maar hoe krijg ik die dan weer laag? Als ik een spanning op de reset zet, wordt het niet laag. Maar als ik de set aan de nul leg, wordt de uitgang wel gereset, hoe kan dat dan??

Berichten: 23

Re: JK flipflop

En dan heb ik nog een vraagje,

ik heb ook nog een lm 339, daar zitten volgens mij een aantal comperatoren in, deze krijg ik ook niet helemaal aan de praat, heb wel een aantal datasheets al maar ik kom er niet echt uit.

Ik wil ook graag weten hoe ik deze kan testen of hij nog wel naar behoren werkt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: JK flipflop

In een 339 zitten 4 identieke comparators.

De uitgang van elke comparator is een z.g. open collector. D.w.z. een transistor waarvan de emitter aan de voedingsmin zit, en de collecter open naar buiten wordt gevoerd. Als de transistor wordt aangestuurd gaat de uitgang dus laag, wordt tegen de voedingsmin geschakeld. als de uitgang hoog is is de uitgangstransistor gesperd, wil je dat de uitgan echt hoog gaat dan moet je hem dus met een pull-up weerstand aan de plus leggen.

Er zijn twee ingangen, een non-inverting input (+) en een inverting input (-). Als de plus-ingang hoger is dan de min-ingang, dan gaat de uitgang hoog, is het anderom dan gaat de uitgang laag.

De comparator vergelijkt dus de twee ingangen en de status van de uitgang geeft aan welke ingang de hoogste is.

Berichten: 23

Re: JK flipflop

Wat is dan precies een pull-up weerstand? Is dat een variabele weerstand? Een potmeter of iets dergelijks?

Is er misschien ergens een schema beschikbaar waardoor het nog iets duidelijker wordt? Of een link naar een site?

In ieder geval weer bedankt tot zover.

Berichten: 664

Re: JK flipflop

Robbie schreef:Wat is dan precies een pull-up weerstand? Is dat een variabele weerstand? Een potmeter of iets dergelijks?  

Is er misschien ergens een schema beschikbaar waardoor het nog iets duidelijker wordt? Of een link naar een site?

In ieder geval weer bedankt tot zover.
Zoals klazon uitlegde, het is een weerstand tussen de uitgang en de voedings +. De uitgang van deze comperator kan de spanning alleen naar GND trekken, en dus niet naar +, hiervoor heb je de 'pull-up' weerstand nodig. Dit is een gewone weerstand.

Iig zie deze datasheet , in figuur 7 zie je de pull-up weerstand, RL. Ik denk dat je een paar kOhm moet nemen, ligt eraan wat je aan wilt sturen.

(In figuur 1 zie je hoe de uitgang in elkaar zit.)

Berichten: 23

Re: JK flipflop

Ok, ik ben nu uit die lm339, bedankt voor jullie hulp!!

Ik zit alleen nog met die JK flipflop, moet je daar ook met een pull-up weerstand tussen de uitgang en de + werken? Ik krijg het ook niet voor elkaar dat de uitgang gereset wordt.

Bvd

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: JK flipflop

Het hangt er van af wat voor type J-K flip-flop je hebt. Het kan in ieder geval geen kwaad om eerst eens de datasheet te bestuderen, en dan vooral de "typical applications".

Berichten: 23

Re: JK flipflop

Ja ik weet het, ik ben er al uit, ik moest in ieder geval een set, reset functie hebben, ik heb het al opgelost met logische poorten.

In ieder geval bedankt voor alle hulp!

Reageer