Warmtebehandelingen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Warmtebehandelingen

Wat is het exacte verschil tussen tempering en precipitation hardening? Ik vind online:
Unlike ordinary tempering, alloys must be kept at elevated temperature for hours to allow precipitation to take place.


Maar waar en waarom zit het verschil dan: welk mechanisme verschilt, etc?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Re: Warmtebehandelingen

Bij precipitatieharden worden stoffen/onzuiverheden uit het materiaal geprecipiteerd door hitte om de nodige hardheid te bekomen. Bij tempering wordt het patroon/matrix van de atomen veranderd door hitte (en correcte afkoeling) om de hardheid te bekomen. Precipitatieharden duurt overigens langer dan gewoon temperen zoals kan worden afgeleid uit uw citaat.

hier vind je meer informatie over precipitatieharden.

MVG

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Warmtebehandelingen

Bij tempering wordt het patroon/matrix van de atomen veranderd door hitte (en correcte afkoeling) om de hardheid te bekomen.
Temperen heeft in principe weinig invloed op de hardheid, en dient eerder om de ductiliteit (Charpy V-test) te verbeteren.

Wordt door de band door toegepast op BCC structuren.

Voor precipitaatjes uit te scheiden dien je een basismateriaal te hebben dat zich hiertoe leent (of juist niet, want dit is meestal een niet-gewenst side-effect van het lassen)(dat dan uiteraard ook geen uren nodig heeft, zoals uw quote impliceert).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Warmtebehandelingen

Bedankt! Inderdaad (chroom)carbide uitscheiding is niet gewenst in het stuk dat ik aan het bekijken was.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Re: Warmtebehandelingen

king nero schreef:Temperen heeft in principe weinig invloed op de hardheid, en dient eerder om de ductiliteit (Charpy V-test) te verbeteren.

Wordt door de band door toegepast op BCC structuren.

Voor precipitaatjes uit te scheiden dien je een basismateriaal te hebben dat zich hiertoe leent (of juist niet, want dit is meestal een niet-gewenst side-effect van het lassen)(dat dan uiteraard ook geen uren nodig heeft, zoals uw quote impliceert).
Ik wil je ook bedanken. Mijn definitie van temperen was verkeerd. Van de Charpy V-test heb ik nog nooit gehoord. Dit is lectuur voor later.

groeten

Reageer